19 april 2011

"Home sweet home". Tillbaka i Chiang Mai.

När jag skrivit det senaste inlägget tänkte jag att nästa rubrik skulle bli:  Nu i Hua Hin. Men det blev ett abrupt avslut på hela utflykten från och med Trang dit jag kom cyklande den 14 april. Tänkte ta tåget norrut en bit och cykla vidare efter kusten. Kom dock försent till avgången och fick i stället i all hast tag i en bussbiljett till Prachuap KhiriKahn. (Dagen efter var allt bokat p g a hemvändare efter Songkran, Thailands nyårsfirande.) Bussen skulle vara där vid midnatt. Hotell fixat sig nog tänkte jag, allt brukar fixa sig i detta landet. Men när jag kommit till sans började jag tvivla på om det var så klokt att söka hotell mitt i natten. Fick också reda på att bussen gick ända till Bangkok och att min biljett räckte hela vägen dit. Så jag bestämde mig för att åka hela sträckan. Väl var det, för bussen passerade inte mitt tänkta stopp förrän efter kl 01.
Fastän det var kvällsmörkt kunde jag se de väldiga översvämmningarna på båda sidor vägen söder om Surat Thani. Mycket kvarstod att återskapa i form av skövlade byar, vägar, broar, odlingar. På ett ställe utefter stora riksvägen nr 4 hade en bro raserat. Där liksom på flera andra ställen pågick röjningsarbeten på kvällen/natten i strålkastarbelysning. Dock inträffade inga, som befarat, nya stora jordskred.
Det blev också ett ofrivilligt stopp i Bangkok, fick vänta ett par dagar på ledig plats på ett natt-tåg. (Jag väljer i första hand att ta tåget då det är säkraste sättet att få med cykeln.) Den tiden går lätt att fördriva med biobesök i stora flotta salonger, åka lokalbussar som sightseeing, likaså båtfärder på floden Chaopraya. Träffade även Arne, http://www.bangkokbybike.com/, och vi återställde vätskebalansen med passande dryck samtidigt som vi kollade engelsk Premier League på tv. För övrigt finns det ett och annat nöjesetablisemang . . .
Detta blir som en up-to-date rapport. Ska plocka in lite bildmateriel från andra delar av utflykten också, håll ögonen öppna i bloggen (tills nästa uppehåll, Europa slutet maj - mitten juni).

Det är långa transporter från norr till söder. Med förseningar, som är legio, blir det ganska dryga resor. Nerresan för en månad sedan från Bangkok till Trang skulle ta 14 timmar - det tog 18 timmar. Och hemresan till Chiang Mai skulle vara framme kl 09.45 enligt tidtabellen, det dröjde till kl 13 (!) innan tåget var framme. Det blev både frukost och lunch för en del passagerare.


Ett omaka par i restaurangvagnen. "Rosa pantern" och en av de två vakthavande Tågpoliserna. Notera hur te-glaset är fastspänt.

Sällsynt med dubbelspår på denna linjen, här nära en större hållplats.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar