11 augusti 2011

Blåa vita Chelsea FC och Blåvita IFK Göteborg live i Thailand

Blåa och vita Chelsea FC
Blåvita Chiang Mai FC i all ära. Men blåvita Chelsea FC smäller mycket högre. De spelade under sin Asienturné mot en kombination av Thai Premier League den 24 juli. Jag hade köpt biljett långt i förväg (de flesta av de bästa platserna var slutsålda redan en vecka innan avspark). Väl i Bangkok åkte jag till arenan, Nation Stadium, i god tid tyckte jag. Och tur var det - jag hade åkt till fel arena. Nationalarenan National Stadium låg 150 baht taxiresa (långt) därifrån (det är billigt med taxi i Bkk). Trafiken tätnade och stod ibland stilla närmare Stadium. Chauffören föreslog mig att göra likt många andra; ta mc-taxi sista biten. Jag gjorde så, i vild zickzack fart. Blev avsläppt och gick mot insläppet enligt beteckningen på biljetten. Men ingen insläpp var öppet förrän jag gått trekvarts varv där många trängdes i en slags slapp säkerhetskontroll. Som verkade vara till bara för att visa sponsorskyltar och souvenirer samt att man måste släppa från sig all slags medhavd vätska, flaskor som hamnade i stora skräphögar.

Långt efter avspark strömmade publik in. Medhavd dryck fick lämnas vid entrén.

Snacka om gräddfil.
Denna "jaggan" hade kört ända fram till VIP-läktaren.

Matchen måtte ha startat ca fem minuter efter utsatt tid, men jag hade ändå missar de tolv första minuterna. Men det jag sedan såg var en stor fotbollsfest. Fotboll är enormt populärt i Thailand och laget från Stamford Bridge är ett av de 3-4 största favoritlagen från England. Övervägande delen av den stora publiken, ca 44.000, viftade med stora Chelsea-flaggor. Framför allt vid de fyra målen. Lite märkligt var det att uppleva de stora jublen från thailändare då thailaget fick mål i baken. Det skulle vara intressant att uppleva publikyttringarna om nationskombinationen gjort mål. Men fastän de hade ett par feta chanser kunde de inte få mål på den, framför allt i andra halvlek inbytte, storspelande reservmålvakten. Chelsea gjorde flera byten i andra halvlek, inte mindre än åtta nya spelare vädrades och alla stjärnorna fick visa upp sig.



Riktiga Blåvitt
Jag hade åkt tåg fem timmar till den populära semesterorten Hua Hin vid havet ca 28 mil söder om Bkk. Populärt förutom bland thailändare även bland svenskar.
Klappat och klart - för allsvensk fotboll i Hua Hin.
Döm om min förvåning - och stora glädje - då jag på kvällspromenaden såg ett anslag; I kväll visar vi allsvensk fotboll  IFK Göteborg mot Halmstad !!!
Matchen skulle börja tre timmar senare, midnatt lokal tid. Det blev en vinstgivande nattföreställning. Som fick mig att stanna kvar och kolla ytterligare två matchen; den stronga insatsen mot Helsingborg och högtidsstunden 3-1 mot AIK. I den senare matchen delad glädje; bland publiken satt en kille med blåvit matchtröja, som i sin tur blivit kompis med en kille i AIK-mundering. Den senare avbröt tittandet och lommade iväg och sökte tröst hos sin thaitjej.
Hua Hin har för min del blivit en attraktion rikare. Hoppas sändningarna via streaming kan fortsätta hos svensken som driver restaurangen ihop med sin thaifru. Det går direktbussar från Chiang Mai, kanske det blir någon mer resa söderut i höst . . .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar