10 augusti 2011

Tåg tillbaka till Chiang Mai

Tillbaka till "baslägret" / Back in Base Camp.
En skolklass på utflykt(?) vinkar vid en av de många små järnvägsstationerna. Att åka tåg i Thailand är tidskrävande. Förseningar är standard. Mitt tåg avgick punktligt kl 22, men efter bara några minuter följde ideliga stopp ut ur Hualongphong, vilket automatiskt medförde fortsatta stopp och förseningar. Ankomsttiden 12.45 överskreds med råge, var framme 14.55. Brukar ändå välja detta ressätt då jag har med cykeln.

I måndags, 8 augusti, tog jag tåget från Bangkok tillbaka till Chiang Mai. Fick sovplats i sista minuten, det var endast två liggplatser kvar - resterande dagar denna veckan var fullbokade. Allt beroende på drottningens födelsedag den 12 augusti, som också ligger till grund för firande av Mors Dag. En betydelsefull besöksdag i Thailand med resor kors och tvärs i landet.
Det har varit intressanta dagar  med fotboll, sightseeing och cykling som huvudingredienser. Återkommer med specialinslag. Gör detta inlägget bara för att visa att jag är tillbaka hemma. Brev med intyg om årsinkomst från pensionerna har anlänt till min postbox så det ska förhoppningsvis bara vara formalia att få nytt 1-årsvisum den 22 augusti.
Skickar med ett par bilder från mina avslutande två dagar i det oerhört kontrastrika Bangkok som skulle kräva tiotusentals ord, det vill säga tusentals bilder, att beskriva mer påtagligt.

Det (efter branden) nyöppnade shoppingcomplexet Central World, har fått ett exotiskt inslag i form av en isbana (våningsplan 2).

China Town har många "ansikten". Kvarteren med mängder av skrotreservdelar och metaller, närmare floden, är mindre känt och besökt än de lika smala gränderna med shopping kring den stora gatan Yaowarat. 

4 kommentarer:

  1. Ännu ett sånt där urtrevligt reportage från exilarens vedermödor. Tack för att Du skämmer bort oss! Jag har räknat och räknat - åkte du tåg i 17 timmar för en cykel?! Kanske enklare att hyra en cykel i Bangkok, eller köpa en lite enklare sådan och parkera nånstans? För det är väl inte så att tågen flödar av rara sötnosar som vill lära ut lite Thai till sportiga gentlemän? Jag sportade en del i min ungdom, det kanske duger? Ser fram mot den fortsatta avrapporteringen på bloggen! Fridens från Evert som är mäkta belåten med att ha fått ordning på det svenska alfabetet efter byte av moderkort och processor på datorn!

    SvaraRadera
  2. Ja, cykeln är min ögonsten, nästan som en sötnos. Den kan inte direkt lära mig Thai, men tar mig ut i perifirin där jag blir nödgat att försöka tala thai och på så sätt snappar upp ett och annat thai-uttal.
    Grattis till fixandet av datorn!

    SvaraRadera
  3. Bra! Trampa på - Ta tåget! Njut av ditt liv!

    Gillar bilder och texterna Du gör!

    Dorvaldin Dapperin
    Skene

    SvaraRadera
  4. Skrotsamlarna är min favoritplats i Bangkok!

    SvaraRadera