21 augusti 2011

Nytt Gott År. Avslutning på utflykten.

En dag med byråkrati.
Efter hemkomsten från utflykten hade jag några veckor att fixa dokumentation att förnya uppehållstillståndet i Thailand. Det vill säga söka nytt 1-års visum. Tog med passet, från Sverige med post erhållna pensionsinkomstuppgifter, kontrakt på boendet och cyklade till Svenska konsulatet, där jag fick allt certifierat och samlat på ett ark.
Kompletterad med ID-foto och kopior av vissa sidor ur passet cyklade jag till Immigration Office i torsdags morse. Och möttes av en lång kö. När det till slut blev min tur fick jag beskedet att kvoten att ansöka om 1-års visum var fylld för dagen!!!
Bara att komma igen. Dagen därpå kom jag tillbaka ännu tidigare, kl 07.30. Skrev upp mig på lista, som fyrtiofemte namn. Blev uppropad en timma senare och fick nummer 26 i min kategori. Den medhavda boken blev ett kärt tidsfördriv, men vid stängningen för lunch kl 12 var det fortfarande sex personer före mig. Ändå skönt med ett avbrott och jag intog min lunch vid det stora varuhuskomplexet i närheten. Tio minuter i två skiftade nummerdisplayen över till 26 och jag klev in och överlämnade mina papper. Tacksam också att ha hamnat hos den "snabbare" av två handläggarna. Efter en noggrann granskning av mina dokument med noteringar och stämplar hit och dit ombads jag att ta nya kopior av passet (iochförsig en enkel procedur på tio meters avstånd till en kostnad av en krona). Nu återstod bara min signatur på några papper samt det allorstädes efterönskade telefonnumret. Lade upp två tusen baht och intog väntsalen igen. Blev uppropat femton minuter senare, fick passet, kvitto och 100 baht i retur. Att det tog sex timmar är snart glömt. Jag fick ju ett helt Gott Nytt År för besväret.

Lämnade fiskelägena. Cyklade till Phetchaburi och Ratchaburi.
Av de tre fiskehamnarna jag besökte tycktes Cha Am vara den största. Det är också där man tillverkar den för fisket så viktiga ingrediensen is.

Islossning. Här lastar man is i stora mängder för att hålla fångsten fräsch under påföljande veckolånga fisketur. 

En av många stora fiskebåtar i Cha Am. Är det rysslor fångsredskapet heter, någon?

En nyinköpt och, tror jag, relativt nyproducerat karta tog min på lokalvägar norrut (behövde bara cykla på highway 4 i sju kilometer). En väg, Scenic Route, var så ny ( i alla fall nyasfalterad) att den inte hade samma vägnummer som kartan angav. Men fin att cykla på med speciell cykelbara i båda riktningar. Och utrustad med informationstavlor om bygden. Förbi små fiskelägen och stora salt"odlingar". Gjorde några avstickare ut till havet innan jag vände inåt land för övernattning i Phetchaburi. Sökte en timma efter skapligt hotellrum, men fick nöja mig med ett påvert dito á 170 baht (35 kr). I floden som rinner genom stan pågick träning inför nästa dags folkfest; roddtävlingar. Fick nöja mig med träningspassen, med ett inslag av en kapsejsad farkost vars besättning skrattande förde båten i land under farangers applåder, fotograferande och jubel. Själv hade jag tyvärr inte kameran till hands. Tävlingarna skulle starta på eftermiddagen och då var jag redan i Ratchaburi, efter att ha korsat highway 4, passerat Amphawa, följt kartan kompletterat med att framgångsrikt ha frågat mig fram. Det lilla thai jag kan är tillräckligt för att hanka mig fram. Ibland med fantasins hjälp, som när Ratchaburi förenklat och förkortat blir Labuli. I stället för att övernatta tog jag tåget (efter att först hunnit ta in på korttidsrum och duschat) till Bangkok. Resten vet ni från tidigare inlägg. Nu är jag ikapp verkligheten, får se vad den har att erbjuda . . .


Stor staty i havet
(en avstickare från scenic route).

Suverän cykelväg norr Cha Am.





Scenic Route. Från Cha Am ända till Highway nära Amphawa och Samut Songkram. Fast med (förvillande) olika vägnummerbeteckningar.


Liten salthög, med utsikt från en stor lagringsbyggnad över bassänger med saltvatten. Saltvattnet pumpas över från bassäng till bassäng tills det är grundproducerat. För lagring och vidare förädling. Se utförligare reportage (klicka).

Saltbilen får en annan innebörd på dessa breddgrader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar