10 april 2012

Till havs . . .

Färjeläget, drygt 20 km söder om Chumphon. Katamaranen tar över 380 passagerare. Mycket folk, både turistande faranger och thailändare, som har långhelg inför stundande Songkran.

 


             
Scenic Route, med flera mil separat cykelbana.
Etapperna har blivit längre och längre. Det blev 93 km till Ban Krut, sedan "bara" 45 km till föga världskända staden Bang Saphan. Men nästa etapp, till Chumphom blev hela 105 km. (Är nog helt fri från infektionen nu.) Från Chumphon går färjor till övärlden med kända Koh Tao, Koh Phangan och Koh Samui. Jag åkte en snabb katamaran och är nu på mellanön av de tre nämnda. Härligt, lugnt och fridfyllt (håller mig ifrån de vilda områdena där det firas Full Moon Parties).
Havet är blått med vitt krus i vågorna. Med den bilden såg jag fram emot webbradions referat från blåvitts hemmapremiär. Men på kvällen (kl 22 thaitid) var havet lika svart som resultatet från Gamla Ullevi. Det sved. Jag led. Fast spelet var ju bra, det ska väl lossa tidigare än förra säsongen!
På tisdag fortsatt färd på havet, till Koh Samui för en kusinträff.

Fin (havs)utsikt från Bungalowen där jag bor.

7 kommentarer:

  1. Koh Phangan är nog min favorit ö. Jag har utforskat de flesta stränder där men brukar få höra att alla mina kort är lika. Nu ser de flesta stränder lika ut på kort men de är inte mindre intagande för det.......det blir annorlunda när du kommer över till Koh Samui.

    SvaraRadera
  2. Finfina bilder, fast bikiniflickorna hade gärna fått komma lite närmare. På de stränder jag kommer till badar alla med kläderna på. Mycket märkligt. Kan det vara solskräck? Lade f ö märke till dina häpnadsväckande km-påståenden. 105 km för en man i sina bästa år?!! Kanske dags för en investering i en ny mätare? Kan rekommendera Sigma, som jag just köpte här i Ranong. Mera bad i bloggen! Hubert

    SvaraRadera
  3. Favoritön Phangan bör alltså stavas Phangön av dig, Ivar?!!

    Har inte lika bra teleobjektiv som du, Hubert. Det var inte km-mätaren som det var fel på, snarare förståndet. Det är inte helt väl genomtänkt att ge sig ut på en 100 km cykeltur i tropisk hetta, men just denna dagen hjälpte molnen och en liten regnskur till att klara distansen.

    SvaraRadera
  4. Åh, vad härligt det ser ut. Har inte haft ngn längtan till vatten men det ser riktigt fint ut. Bada för mig/mvh S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästa dopp tillägnar jag dig. Det svalkar liiite, men betydligt behagligare än det iskalla vatten man riskerar få över sig under Songkran.

      Radera
  5. Hallå där, vad är det som händer? Har du fastnat på paradisöarna eller fått en pyspunka på fastlandet??
    Eller? Vad du gör så åk inte till Chiang Mai än - här är visserligen luften helt OK, men det är varmt, väldigt varmt. Cykla får man göra kl 07.00, sen är det bara att säta på aircon och internet. Fridens från Gotte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingetdera, men återresan är påbörjan. Samma väg tillbaka, inte mycket att orda om. Tack för tipsen om hettan i CM. Får väl ta mig fortsatt norrut så sakteliga. Nu i Ban Krut igen. En dag för tidigt, visste inte att de firade Songkran fem dagar här.

      Radera