29 april 2012

Terminal 21, Bangkok

Jag har "återupptäckt" Bangkok. De första gångerna (se det allra första, tillbakablickande, inslaget i denna blogg) jag kom dit var jag helt fascinerad av det myllrande folklivet. Sedan kom en period då jag bara gjorde någon nödvändig övernattning för vidare färd. Men nu stannar jag gärna några dagar extra då jag passerar huvudstaden. Kanske beror det på att jag nu har "obegränsat" med tid. En annan orsak är alla tips jag ser på internet, inte minst från svenska Bangkokbaserade bloggar.
















Från något håll hade jag sett en blänkare om Terminal 21. En dag tog jag tunnelbanan till Sukhumvit och såg av en tillfällighet en skylt om det (visste inte riktigt vad Terminal 21 var för något) och gick dit. Och blev helt betagen. Att bara kalla det ett nytt varuhus (öppnade oktober 2011) är att ta till kollosalt i underkant. Jag upplevde hela komplexet som ett stort byggnadskonstverk. Fantastisk design. Trendiga affärer, för att inte säga boutiquer, med iögonfallande exponering. Smakfullt inredda restauranger och kaféer.
Varje våning av de nio har ett eget tema. Terminal 21 ligger vid Sukhumvit 21 och syftar till en flygterminal. Genom ett myller av rulltrappor (en är hela 36 meter lång) reser man snabbt mellan flera världsmetropoler, lätt igenkända från statyer, ikoner och säkerhetspersonal som går klädda i respektive lands/tema uniformer.
Ett spektakulärt utflyktsmål minsann. Även toaletterna är minnesvärda, alla med olika tema och design. En enhet har manöverpanel liknande tvättmaskin, med eluppvärmd sits!


Med denna 36 meter långa rulltrappan tar man tre våningar i en hissnande färd.



Det finns också en vardagsvariant, food court, med rätter för 27 baht. Här är det maten som är färggrant exponerad.

Kaféer är "inne".
Det rullar på.

Vintage inredning.


Än så länge är det nog mest imhemska överklassen som hittat hit och shoppar. De flesta besökare går mest omkring och fotograferar. 





4 kommentarer:

  1. Det ser ju förfärligt ut! Hade nog tänkt kolla Terminal 21 vid nästa BKK besök, men får höjdskräck redan av dina bilder. Här i Chiang Mai rasade en våning häromdan - på ett bygge för ett nytt varuhus... Promenade hette det visst. Gotte

    SvaraRadera
  2. Ja, redan den långa rulltrappan kan ge antydan till höjdskräck. Från Golden Gate bron blir höjdskräcken akut påtaglig.
    Illa med nybygget i C M, ingen promenadseger för den byggherren.

    SvaraRadera
  3. Terminal 21 är det shopping mall jag gillar bäst just nu ....ett fantastiskt ställe att bara knalla runt på och drömma sig bort till San Fransico eller London en liten stund. Ta en glass nere i brazilen och bara titta på turister som knallar runt poserar och fotar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckliga du, som har det så nära.

      Radera