09 maj 2012

Plockgodis


Vad gör mamman . . .

och vad gör dottern?
















Jo, de har hittat nykläckta flygfän. Direkt från skafferiet / jordkällaren.

Lättfångat. Bara att plocka, innan de flyger iväg.

På avstånd såg jag grupper av både män och kvinnor sittande på huk och stirra intensivt ner i marken. Några hundar som närmade sig schasades bestämt bort. Då jag kom närmare (utan att bli bortschasad) såg jag först att de samlat någon i sina plastflaskor. Vid närmare granskning såg jag hur effektivt de väntade ut flugorna och norpade dem i precis rätt ögonblick innan de skulle flyga iväg. Jag anade att de infångade krypen skulle ätas. Ja visst sa de på mig fråga, med tillägget; aroy (smakar gott).
Insekter och larver anses som gott och nyttigt och är populärt att äta. Också passande som tilltugg ihop med öl. De innehåller mycket proteiner samt vitaminer och mineraler. Befolkningen har utvecklat sätt att tillaga krypen med tillsats av olika kryddor som gör dem läckra och krispiga.

Smaklig måltid. Fast de flesta utlänningar känner väl avsmak innan de smakat av. (Bilden plockad från internet.)


Svenska tidskriften Ny Teknik har uppmärksammat temat i sitt senaste nummer, ett utdrag ur deras hemsida:

Experter tror att ett insektsbaserat kök kan medverka till att uppnå EU:s miljömål, eftersom småkryp och flygfän släpper ut betydligt mindre växthusgaser än köttdjur och fjäderfä, och dessutom inte kräver dyrt foder. Insekterna är dessutom nyttiga. Exempelvis innehåller gräshoppor kring 20 procent protein, men bara 6 procent fett. Torkade larver består av över 50 procent protein, mot 20 i kött. Syrsor sägs vara kalciumrika, medan termiter kan förse människan med värdefullt järn.

Förra tisdagen presenterade näringsforskaren och entomologen Marcel Dicke från universitet i Wageningen i Holland ”Het Insectenkookboek”, en ny kokbok med läckra rätter baserade på insekter.

– År 2020 kommer du att kunna köpa in­sekter i snabbköpet, säger Marcel Dicke till brittiska The Telegraph.

2 kommentarer:

  1. De där flygfäna kallas enligt mina thailändska vänner för แมง เม่า. Jag glömde stänga ett fönster i förrgår kväll så hela lägenheten var full av proteinrik föda, men jag var inte så sugen hur nyttigt det än kan vara ....
    däremot har jag fått städa.....

    Ivar

    SvaraRadera
    Svar
    1. När du lärt att uppskatta det kan du fånga dem direkt i stekpannan och fixa en snabb kvällsvickning i flygande fläng.

      Radera