04 maj 2012

Keramikfabrik, Lamphun


Lamphun till höger.
Gôtt att kunna läsa enkla ortsnamn i okända marker.

En mer lättläst skylt.


















Koncentration! Tuppen på locket får en sista finslipning.


Jag tog mig till Lamphun häromdan, delvis på nyupptäckta vägar. Hade läst om en pågående speciell tempelfestival där. Som vanligt kom det annat ivägen. Stannade till vid en keramikfabrik intill vägkanten. Ett väldigt stor anläggning, med stora värmeugnar, stort lager och förstås fina alster under tillverkning.

I efterhand sökte jag upp stället i google och fick besannat att Chuanlhong Ceramic, som grundades 1990, var ett känt ställe. De tillverkar 2,500-3,000 artiklar per månad, huvudsakligen till kunder i Frankrike, England, USA, Japan, Australien och Tyskland.

Tempelceremonin då? Tja, vid templet fanns en massa försäljning av mat och krimskrams. På väg hem såg jag dock att man började samlas för en procession. Med pengaträd, en vaxfigur av en avliden munk, orkester och vitklädda människor i följe. De skulle starta kl 17. Nöjde mig med förspelet för att slippa cykla i mörker.


Undrar om designskaparen har fått inspiration av tangentbordets knappar.

Handarbete i högre skolan.

Apguden, Ganesha, God of Art. (Klicka och läs mer om Ganesha.)
 
Vackra pengar. Munken, en vaxstaty, är verkligen verklighetstrogen.


2 kommentarer:

  1. Mycket intressant. Keramikfabriken släppte alltså in Dig - med kamera och cykeldräkt? Finns det inga elektronikfabriker med outletbutiker i Lamphun? Vore roligt att spara en slant, och dessutom är ju sånt så mycket lättare på cykeln än självmedvetna elefanter brända i lera. Gotte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Behövde inte ens visa blogg-legitimationen. De enda chip(s) jag såg köpte jag på 7eleven (bra med salt-tillskott under cyklingen).

      Radera