17 november 2012

Försmak Loy Krathong - "tjuvstart" i Bor Sang

Jag fick ett tips att det var något på gång i Bor Sang i går. Huvudgatan skulle stängas av på kvällen.
Det gav anledning att testa nya lysena på cykeln och denna gången cykla planerat i mörker.

Kom fram några minuter innan en procession skulle starta. Med ett tiotal vagnar, vackert utsmyckade och med levande fägring. Om jag hörde rätt var detta den tredje gången för denna nya festival (pågår 16-18 november), en försmak till stora Loy Krathong i Chiang Mai, i år 27-29 november.
Efter parad och invigning, med klippning av band intill en gränd, omvandlad till Walking street Market var det gratis utdelning av pappersballonger, Khom Loy. En häftig syn med hundratals människor som på en stor gräsplan släppte upp flera hundra lysande ballonger.
Det gav min även tillfälle att testa nya kameran, utan blixt och utan stativ. (Med lite bildbehandling efteråt.) Bilderna är gjorda att bli än större genom att klicka på respektive. Extra kul på stor bildskärm, som min nya 24 tumare, kopplat till ny stationär dator.


Givelvis pyntad med paraplyer, från paraplybyn Bor Sang . . .
. . . och med lanternor, också tillverkade i trakterna.
Invigning - med fokus och skärpa på hedersgästerna.
På "tillväxt", det vill säga väntan att hela ballongen ska fyllas med varmluft.
Mogna kvinnor från paraden . . .
. . . hade tekniken att invänta tillräcklig varmluft.


























Lyfter . . .

. . . efter att smatterbandet tänts.






















4 kommentarer:

  1. Verkligen bra bilder, mycket intressant att så små kameror kan fixa så storslagna bilder! Nog bäst du lär dig lägga in en copyrightstämpel på bilderna;) Cykling i Thailändsk kvälls- och natttrafik tror jag inte mycket på, inte ens med nytt lyse. Gotte

    SvaraRadera
  2. Copyrightstämpel är väl till för proffs? Jag kommer förbli amatör även vad gäller mörkercykling, detta var en engångshändelse hoppas jag (i alla fall utanför citykärnan).

    SvaraRadera
  3. Otroligt fina bilder...jag tycker du ska lyssna på fg talare, trist om någon annan tar äran från dig.

    SvaraRadera
  4. Tack, kul att bilderna uppskattas. Avvaktar med stämpel. Om något gör Copywrong får de lida med sämre karma.

    SvaraRadera