23 november 2012

Rekognosering decembertripp

Jag får snart besök (behövs inget Gevalia, de är väntade så det går lika bra med Hillkoff coffee eller Akha Ama coffee,  en länk till,  och en till).
Tre värmelängtande, äventyrslystna och cykelsugna kompisar från Sverige kommer lagom till Loy Krathong. Efter festivalen ska vi ge oss ut på en cykelutflykt till Chiang Rai.
Rutten är planerad sedan länge, men första etappen har blivit något justerad på grund av att tänkt logi var fullbokat. Nu är övernattning bokat för de två första etapperna, sedan hittar vi säkert husrum efter hand . . .
För att försäkra mig om att "nya" första etappen ska flyta smidigt rekade jag färdväg i går. Och upptäckte att ett café har måndagsstängd (vi ska starta på en måndag). Men det finns alternativ !!!

Tips från en snubbe.
Långt ute på vischan, där jag knappt cyklat förut, mötte jag en farang-snubbe som gav värdefulla tips om alternativa vägar.
Kan inte hitta någon "översättning" på snubbe, men skulle tänka mig att denna hjälpsamme mannen passar bra in på benämningen. Han var barhuvad, klädd i jeans och långärmad skjorta, hade solglasögon som täckte halva ansiktet och en stor slokande mustasch. Gungande fram på en mountainbike med fjädring upp till sadelstolpen, det såg ganska bekvämt ut.
Området kände han till som ett rinnande vatten, hade bott där i flera år. Han beskrev tre olika alternativ. Med tydliga förklaringar om riktmärken, korsningar, över broar, grusvägar, sväng vänster, sväng höger och så vidare. Jag fastnade för första varianten och han följde med till avtagsvägen, en vänstersväng efter en kilometer alldeles efter ett övergivet kondominiumbygge in på en betongväg.


Stängt måndagar.
Alternativ, öppet alla dagar.



Hit (som jag blev visad) hittar jag tillbaka, sedan får jag lita på minnesanteckningarna.

Kommer vi fel (som jag gjorde och fick vända om) får vi ta en glass, mata fåglarna och fråga om vägen.
Kommer vi helt fel kan det gå så här illa. Men det ska inte hända . . .



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar