18 juni 2014

Mord och skeletthus bakom tjusig fasad

Fräck ny Resort och Kafé.
Norr om Highway 118, i San Sai och Doi Saket finns en mängd lokala mysiga vägar som jag cyklade runt och njöt av i söndags. Och gjorde nya upptäckter i vägnätet, och caféutbudet. Kafébilden har inget med övriga husbyggena att göra.

 Fortfarande finns där genuina jordbruksmarker med mycket risfält och gammal traditionell bebyggelse.


Men på senare år har flera nya radhusområden trängt sig på i detta attraktiva område.
Jag brukar bara konstatera deras existens och tycka det är synd att risfälten försvinner mer och mer. Men det är väl tidens gång, drömmen att ha ett eget hus finns även hos thailändare.
Dock stannade jag till då jag såg ett, i första anblicken, urflott radhusområde. Snart syntes förfallet. Att kor släpper sina blafsor kanske är ett tecken att naturen "ger tillbaka".


Kodynga.
Tjusigt på avstånd.

Återvändsväg.

Avvattnat.
Kunde blivit exklusivt.

Men blev destruktivt.

Tänkte först koppla detta övergivna husprojekt med de många kambodjanska byggnadsarbetarna som hastigt och olustigt väljer att åka tillbaka till sitt hemland, se artikel i Bangkok Post (risk för fler avbrutna byggen). Men hittade en mer direkt koppling i denna artikeln (där också rubriken får sin förklaring).
Intill detta avbrutna projekt ligger några andra färdigbyggda bebodda flotta villor (och några till salu), med anknytning till samma fastighetsbolag.
Foto från "direktkopplande" artikeln ovan.

5 kommentarer:

  1. Verkligen synd på så fina hus. Beror detta på att den söta flickan hade maken (knarkskurk om jag fattade rätt) ihjälskjuten? Själv skulle jag ju inte blivit förvånad om mordet istället resulterat i skyltar "Kom och se, här bodde mördaren, endast 50 Baht) Eller beror förfallet möjligen på andra problem, kanske av juridisk natur, typ tvist om äganderätten till marken, felbygge eller slikt. Kanonreportage! Rena fotojournalistiken! Fridens från Husdrömmare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sikken bra idé. Om jag kunde hitta tillbaka till området (vilket inte är helt självklart) skulle jag kunna ordna guidade (cykel)turer till byggprojekt som dog på grund av mord. Utan synlig ersättning givetvis (med pensionärsvisa utan arbetstillstånd är ju inte ens frivilligt volontärsjobb tillåtet).

      Radera
  2. Pengarna tog väl slut. Folk köper ingenting längre innan det är klart, eftersom man har hört skräckhistorier om investeringar som gick om intet. Satsa sitt kapital som försvann "poff"

    SvaraRadera
  3. Har ni inte sett "Lanna Land"? Den handlar om just ett sådant här radhus-område i Chiang Mai. Mycket bra film enligt min mening.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ladda_Land

    SvaraRadera
  4. Pengar tar slut. Spöken invaderar. Ja, det finns många anledningar till avbrutna byggen.

    SvaraRadera