11 juni 2014

På väg till offerslakt - och från

Årets händelse i Mae Hia har ägt rum idag, den 11 juni. En världshändelse som speakern vid tillställningen sa om spektaklet: "Only one in Thailand. Only one in the World".

Mer om det i nästa inlägg. Dagens bilder är från korta stopp på väg dit (första bilden, "anslagstavlan", tog jag efter att ha vänt om efter 100 meter, likt jag nämnde i tidigare inlägg). Med alla sinnen öppna finns det mycket intryck att ta in.



Ja, det har faktiskt funnits idéer att bygga linbana upp till Doi Suthep. Skulle ju göra vägen till en perfekt cykelbana, men alla är inte inne på den linjen.

Nu hade jag kommit en bra bit ut på Wat Umong vägen. Var framme vid "Offerplatsen" vid halvniotiden.
. . .

För egen del blev det en god tidig lunch, utan att vara i trance, vid svenskkaféet i Gömda Dalen.
Steak Burger med potatismos, görgott! Lyckades hålla tankarna borta från "köttfärsen" jag sett tidigare på dan.

Kaffe efter maten hör till. Cyklade över ett högt berg och ner på Samoengvägen och tänkte fika vid Canyonvägen. Men blev nyfiken på en skylt till ett "nytt" ställe. Snart blev det grusväg och uppför. Efter ett par kilometer var jag framme vid en restaurang/resort helt ute i ödemarken. Med bara berg och skog runtomkring. Här kunde man verkligen höra tystnaden. Kaffet från espressomaskin smakade gott och jag blev kvar och försökte småprata lite medans ett lätt regn passerade.
Halvvägs utefter grusvägen. Ett stort grustag, fortfarande aktivt.
Nästan framme, en brant backe kvar.
Utsikt och "eftersnack".

Det drog ut på tiden och cyklingen suger. Tänkta fikat vid Canyonvägen blev istället lunch nummer två.
Pasta med räkor och en god mixad smoothie.





















Vädret var perfekt för cykling. Lite duggregn och lite sol om vartannat, så jag fortsatte söderut. Vände hemåt i jämnhöjd med San Patong, på vägavsnitt jag först trodde var nya för mig - tills jag (från tidigare i år) kände igen denna vägdelning i västra utkanten av Hang Dong. Från dörr till dörr var jag ute nästan elva timmar. Med alla härliga stopp blev det ändå "bara" 67 kilometer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar