17 februari 2015

Strövtåg i Chinatown C M inför nyåret


Kinesiska nyåret 18-20 februari firas i Chiang Mai för trettonde gången. Dagens bilder är från förberedelserna i Chinatown, Warorot Market.

I år kan jag inte se genrepet av kinesiska akrobatgruppen från balkongen, parkeringen är full med bilar och de finslipar på annan plats.
Inte heller ska jag se dem uppträda, tror att det blir ännu häftigare på Yaowarat Road.

Det vimlar vanligtvis med mycket kineser här i stan. Nu under deras nyårsledighet kommer de även med bil. Avståndet från närmaste provinsen Kunming, via Laos, är bara en eller två dagsresor landvägen.






Förbereder rökelsepinnar.
Inne i en smal gränd, soi, hittade jag en skylt om busshållplats för avresa till San Kampaeng.
"Beautiful Eyes", sa denna kinesiska om mina blå. "All of you is Beautiful" svarade jag.
Hennes engelska hade viss begränsning att förstå det. Inte heller kände hon till landet Sverige.

Hennes kompis. Lite längre och ännu vackrare.
De shoppade och skulle flyga hem till Shanghai med presenterna till sina familjer och fira nyåret på hemmaplan.

4 kommentarer:

  1. Vackert mjukt ljus i porträttbilden. Det finns en antydan till ett leende, som jag gillar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, "experten". Din antydan är helt befogat. De var riktigt trevliga kinesiskor.

      Radera
  2. Ja, Dig ser de nog inte ner på. De hade kanske en lång och stilig karl på shoppinglistan;) Får gratulera till din magnifika komplimangrespons. Alltid trist att inte bli förstådd. Tog en stund innan jag fattade din diskreta antydan att du tänker fira detta nyår i Bangkok Chinatown, Yaowarat Road!! Gott slut och gott nytt! Valter

    SvaraRadera
  3. Aha, avslöjad var jag ska fira nästa nyår.

    SvaraRadera