12 september 2019

Dop? Bambu-hantverk! Tempelbyggnad, rekordlång?

Tre händelser, som bara ploppade upp framför mig på scooter- och cykelturer senaste veckan.

I västvärlden skulle vi väl kalla första episoden för dop.
Men detta var vid ett buddhistiskt tempel och efterföljdes av att personerna fick var sitt kuvert (innehåll okänt) i handen. Efter instruktion bugade de några gånger med kuverten och sedan tände eld på dem i en tunna. Vad som hänt före och efter har jag ingen aning om. Den svartklädda kvinnan som styrde upp kuverthanteringen verkade nöjd efteråt.




Texten hon pekar på har nog inget med ritualen att göra.


Ett civilt hantverk mellan de två händelserna vid olika tempel.
Bambu är användbart till otroligt mycket. Byggnadsställning är det man ser som tydligast användning.
Denne snidaren gjorde ett slags skopa. Han började med att klyva bambustången mitt itu och sedan strimlade till mindre och mindre delar, som sedan flätades ihop till redskap. Resultatet han glatt visade upp skulle tätas med ytterligare bambuband.











110 meter lång och 30 meter bred är denna grunden till rekordstor(?) tempelbyggnad.
Jag åkte dit mest för att templet har ett kafé med luftkonditionering. Efter fikat tog jag en runda, och det har hänt mycket sedan förra gången jag var där (jämför jobbaren i matchande tröja från oktober 2016), eller sista delen av detta dåtida reportaget i Bloggen.




(Från oktober 2016)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar