28 september 2019

Street food, med koppling till Kalmar


Efter Wawee morgonkaffe fortsatte jag längs Charoen Rad Road och stannade denna gången till vid tillverkningen och försäljningen av landets godaste Street Sweet Snacks. Stället ligger mittemot Wat Ketkaram, ingen synlig namnskylt men det går inte att undgå se stället. Affären når precis ut på gatan och vid lunchtid kommer kunder på mopeder och i bilar att hämta sina förbeställda paket. Full kommers i en som det verkar lönsam verksamhet. Av lokalen att döma en butik med gamla anor. Kul att se när annars mycket av det genuina ersätts av Boutique hotels och poppiga restauranger.

Under tiden jag väntade på min beställning (köpte två paket) kom jag i samtal med personalen och andra kunder. Thai har alltid nära till skratt och humor😁, åldersmannen i affären frågade om jag hade tre eller fyra fruar. Samma fråga fick en regulär kund, en annan farang. Som liksom jag försökte prata lite thai. Det gick lättare med engelska, som de flesta i butiken bemästrade.

Ett annat intressant samtal blev till med en ung thailändska, boende i Bangkok, som nu hälsade på sina föräldrar i stan. Det var då Kalmar kom in i bilden. Hennes thai man hade deltagit i Triathlon där och hon hade åkt med. Tillsammans ett stort gäng, ett 80-tal thai på den resan, varav flera deltagit i fulla distansen.
Det var också hon som försäkrade 😇 att detta var det godaste snack i sitt slag i hela Thailand.


Tillverkningen pågår på ångande värmeplattor. En tunn smet av kokosmjölk slätas ut. Fyllningen, rejält sötad, består av bland annat köttfärs. Allt viks ihop till plättar, ångas upp under täta lock och paketeras med sallad, grön chili och smulade nötter(?). En söt och väldigt god delikatess.






Gatan tidvis starkt trafikerat, 
med kunder som får sina förbeställda portioner genom Drive thru.


1 kommentar: