09 september 2019

Söndag med gudstjänst i en Hmong-by - och mycket mer

Det blev en högst varierad bildskörd efter söndagens scootertur med vändpunkt cirka 15 km från Samoeng.
En heldag från klockan 9 till 19. Inkluderande frukost; besök i avlägsen Hmong-by, en sväng till "Hobbit-byn"; lunch hos Praw Plean, gömda dalen; kaffe på Wawee coffee och färgsprakande avslutning med studentshower på Three Kings Monument i centrala Old City, Chiang Mai.


En favoritrunda jag har är mot Samoeng söderifrån. Från den stora vägen går en avstickare, på dålig väg, genom ett kuperat område som bebos av enbart folk från bergsfolket Hmong. Här bor cirka 200 personer varav hälften är kristna, resten håller på Buddha. Kanske har jag inte varit där tidigare på en söndag, i varje fall inte under en gudstjänst. Nu tog jag en titt. Först var det predikan och då ville jag inte störa så mycket, gick istället till barnens lekplats. När de plötsligt upphörde med sina lekar följde jag med dem in i kyrkan. Nu var det sång och spel och jag blev, av leende vänliga människor, inbjuden att komma in i lokalen.

Till den påföljande lunchen tackade jag artigt nej med ett imm laeo (redan mätt). Men mätt på bilder var jag inte, och den hungern stillades efter godkännande.

Min knackiga thai behövde jag inte använda, församlingens engelsktalande student kallades till undsättning. Färdig från Payap University fortsätter han studier kombinerat med arbete i staden, men visade tydligt att detta var hans hemby. Det blev fotbollsnack också, hans tröja inbjöd till det. Likaså hans flickväns. Som hade Neymar på ryggen i sin PSG tröja i kontrast till mannens som hade landets bästa fotbollsklubbs märke på bröstet (kanske därför Buriram United har en souvenirbutik i Chiang Mai?).






Oj, nu gick det för fort . . .




Pratstund om byn och fotboll med studenten.


Vid lunchen serverades barnen först.
De diskade sedan själva sina bestick.


På andra sidan vägen, tre generationen av Buddhistiska Hmong.

På krönet av stora Samoengvägen,
dit tävlingscyklister kör race för att bli King of Mountain (KOM), mynnar bergsvägen ut.


Strax neröver gjorde jag ett återbesök i den märkliga byn med grott-hyddor.



Och kort därefter en elefant camp, där turister tvättar de stora djuren vid ett vattenvall.


Klockan hade blivit halv tre,
passande med lunch hos Praw Plean, Gömda dalen.




 Och så avslutningen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar