03 december 2020

Chiang Mai Crafts Fair 2020 - Mässa traditionellt hantverk

En mässa för traditionellt hantverk, den fjärde i ordningen. Och bara platsen, CMU Lanna Traditional House Museum, är värt entrén (som är gratis😊). En lummig plats med elva byggnader, varav de flesta över hundra år gamla, bland träd säkerligen minst lika gamla.


 
Mina bilder av museibyggnaderna tog jag innan jag upptäckte länken ovan. Den länken har bilder och beskrivning av varje byggnad.
Intressant att gå omkring och känna historiens vingslag på lite rangliga men hållbara trappor och golvplankor.






Mässan pågår en vecka, 2-8 december. Med avslutningsceremoni sista dagen som ska bjuda på speciella höjdpunkter från kl 16 till 20.

Här bilder från mina besök dag ett och två.



Verktyget de målar med doppas i och hämtar upp värmd färg.


Andra dagen hade allt kommit i ordning.



Denna bilden kräver förklaring: elever från Lanna Wisdom school skriver på Lanna språk.


Mönstren bildas från trådar, som limmas på figuren.




Under tiden elever malde mitt kaffe jag köpte så startade underhållningen.

Prydnader vid entrén.


1 kommentar:

  1. Verkar kul. Fast jag känner på mig att det finns nog vare sig grisfest eller svenskt kaffe. Oerhört vacker vaverska forresten. Lillgotte

    SvaraRadera