28 december 2020

Möte med folk på landsbygden.

Efter det trevliga stoppet vid weekend marknaden i söndags fortsatte jag för kaffe hos Cafe de Maison ute bland näckrosor och lotusblommor.

 

 
 

På hemväg blev den en avstickare ut i "det okända". Ja, nästan okänt. Hade varit där en gång tidigare upptäckte jag efter några hundra meter.

En smal krokig "väg", som blev sämre och sämre. Från bruten betong till jord och slutligen högt gräs. Men i ett vackert landskap bland risfält längs ett vattendrag. Några lantarbetare syntes i fälten, annars helt stilla.

Vid ett stopp för fotografering kom en mopedist som från tomma intet som försökte få mig att prata thai. Förstod såpass att han bad om 20 baht, som jag gav honom. 

Längre ut i "det okända" just när jag skulle vända kom fyra män på en lastmopen. Nyfikenheten tog överhanden och jag stannade för att se vad de skulle ha för sig.

De verkade ha givna uppgifter. En plockade fram fiskenät och kastade ut i vattnet medans andra gjorde upp eld. Fisket blev inte så lyckat, en annan person fick gå i vattnet och rädda nätet, med en rutten trädgren som fångst. Men de hade backup, några små fiskar på ett träspett som de grillade. Om det fanns något mer till måltiden i form av dryck eller ris såg jag inte innan jag åkte iväg tillbaka.






 

Kom inte så långt innan nästa scoop. En ensam kvinna som virade en tråd upp och ner genom någon plantering av chili. Jag balanserade ut på de smala jordgångarna och fick närkontakt.







Mer jordnära bilder från "det okända".




Samma vy som snett ovan. Från juli i år.


Ett av otaliga blomsterfält blev stopp för iste på hemvägen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar