22 februari 2021

Som ett HEMBYGDSMUSEUM

Vid en undangömd plats i Mae Rim norr om staden Chiang Mai kan man se dessa väl bevarade gamla byggnader och traditioner. Här finns full utrustning för matlagning på gammaldags sätt. Trähus i Lanna stil. Vacker sluttande trädgård och dammar med vatten.
En del redskap enbart som museiföremål. Andra används tror jag vid speciella träffar. Stället var välskött med rengjorda kärl, grytor, porslin, glas och bestick.
Det var en inlevelse som fick mig att titta dit för ett återbesök när jag var ute på en scootertur i området. Kanske var det tio år sedan jag upptäckte platsen, då med personal och viss aktivitet. Nu, i söndags, helt öde men jag hade frågat grannen om jag kunde gå in och fotografera. Fascinerande att alla saker kan förbli intakta utan att "objudna" gäster plockar med sig av inventarierna. Även stugorna var tillgängliga att titta in i, förberedda att övernatta i, med madrass och enkelt badrum.


















Inte långt därifrån (strax efter Sala Café för de som känner till),
utan samröre, ligger denna relativt nyuppförda samlingen byggnader.

Tillägg: Mer på samma tema. Cirka 6-7 kilometer norr om Chiang Mai finns ett kollektiv som driver jordbruk på gammalt traditionellt sätt. Med oxar som dragdjur.
När jag kom förbi där i tisdags hade de nyligen använt oxarna att plöja upp jorden. Nästa gång djuren "är i tjänst" blir om två månader, om jag fattade rätt vad förmannen sade.
Skulle vara kul att sitta bak på den gula vagnen när det blir aktuellt, får hålla uppsikt.
De två oxarna som är dragdjur är sex år gamla. Man håller också yngre boskap 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar