30 april 2023

Kaffe, tomater, familjär gemenskap i avlägsen Hmong-by

Gott kaffe och så mycket mer. 30 kilometer hemifrån ligger Breeze Coffee, ett litet gulligt kafé uppe i bergen cirka 800 meter över havet (dalen i Chiang Mai ligger på 340 möh). Åkte dit i lördags i hopp om att komma ifrån den tryckande 38-gradiga värmen/hettan i stan men det var bara marginell skillnad. Ändå intressant med en liten utflykt och se folklivet vid butiken som är samlingspunkt intill kaféet.

Alldeles intill ligger en skola där några ungar lekte, vilket blev första fotostoppet.




 -"Nu ska jag dricka kaffe", sa jag. Då pekade en kille på några muggar som de lekte med  och menade att det är kaffe vi blandar. Jag fick aldrig se menyn som Hulken har utan drog mig till det mer drickbara kaffet, som för övrigt är
utsökt gott.


Kaféet är öppet varje dag förutom söndagar då de går till kyrkan tvärs över vägen.
De flesta Hmong, liksom andra bergsfolk, är kristna.


Centralt i samlingspunkten är de minsta barnen, som många vill kela med.





 

På väg till kaféet hade jag sett folk arbete i ett av de många sluttande fälten. När jag passerade hemåt var de precis klara med förmiddagspasset innan lunch.






1 kommentar:

  1. Trots 13 år i Chiangmai visste jag inte att bergsfolket var kristna. Tänk att varje dag få lära sig något nytt. Undrar på att jag känner mig rik😂

    SvaraRadera