22 april 2023

Som packade sillar, fast mycket större.

Stor fångst efter tio dagar till havs.
Om jag förstod rätt så är de stora fiskebåtana ute och fiskar i perioder av tio dagar innan de kommer till fiskehamnen Pak Nam Pran, cirka 30 kilometer söder om Hua Hin och landar sin last.
Jag hade alltså tur att hamna där just en sådan dag. Deras fiskelycka blev min fotolycka.
  

Detta blev bonus och avslutning på en lyckad resa med scootern i sydliga trakter. Egentligen skulle jag skickat scootern med posten redan från Prachuap, men fick en nyck och körde även till Hua Hin. Först en övernattning, sedan kom jag på morgonen fram till fiskehamnen där hela härligheten utspelade sig.
Senare framme på hotellet i Hua Hin kände jag en illa lukt. Mina ganska uttjänade dojor hade fått rejält "stryk" under fotograferingen. Sköljde av dem men stanken var kvar. Och kvar blev skorna i rummets papperskorg.
 
Jag knäppte där cirka 50 bilder och det blir ett passande inslag i väntan på att redigera de övriga 280(!) bilderna, som kommer i starkt reducerat antal i kommande Blogg-inlägg.
 
Håll tillgodo med detta så länge . . .
 


 




Tror det är salt som fiskarna ligger i redan från båtarna.
Dessutom varvat med flera saltlager på flaken.


 
 
Flerfärgade tyger lindade runt en helig plats i hamnen
i religiöst och/eller animistiskt beskyddande syfte.

Vissa fiskar spolas rena, ska nog direkt till butik eller restaurang.


En färgklick i mörkret bland fisknät som alltid måste lagas efter fångst.


Lite spill får man räkna med.

Havet både ger och tar. Denna gamla piren har fått ge vika för stormande vatten.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar