24 april 2023

Scooter on the Beach, del 1

Resan är belöningen! Det är mellan övernattningarna jag får ut mest av utflykter. Dagsetapper såväl som flerdagars.

 

Ju mindre vägar desto bättre, inta bara för att undvika trafik utan mest för att se det lokala och vardagliga livet på landsbygden. Där får man också tillfällen att möta människor och föra korta traggliga konversationer på thai, ibland också på engelska.

-"Åt vilket håll är havet" frågade jag då jag lämnat Prachuap Khiri Khan på väg till Ban Krut.
-"Antingen till vänster, men bättre alternativ till höger" svarade en man artigt.
Javisst var det ett artigt svar, hade jag lyft blicket kunde jag sett vattnet då jag kom ut på en större väg som går parallellt med havet. För att undvika att jag skulle "tappa ansiktet" förklarade han i stället vägen till närmaste beach.

Lite längre fram åkte jag in till en av många kokosnötfarmer. Fick inga bra bilder, men såg hur de skalade av yttre höljet av nöten mot ett vasst verktyg som stack upp från marken. Jag fick också en hel nöt, gratis. Helt färsk, kall vätska och en sked till kokos-"köttet". Både läskande och mättande. 

Inga bilder från de händelser, därför dessa "tusen ord".

 

Fortsättningen innehåller desto mer bilder.

Scootern hämnade jag upp på Posten i Prachuap Khiri Khan, efter flyg till Hua Hin och tåg sista timman.

I möjligaste mån undvek jag stora leden Highway 4 och sökte upp små vägar bland skogar av kokospalmer, gummiträd och oljepalmer. Hela tiden så nära kusten som möjligt. Grusvägarna från förra turen 2014 hade ersatts med betong. Som längst söderut kom jag till Bang Boet, en härlig liten fiskeby. Den nya dubbelspåriga järnvägen har också inneburit att flera vägbroar och -tunnlar byggs ut.

 

År 2014 (ovan) och 2023.

 

I inlägget innan avresan frågade jag mig själv om det skulle bli en längre tur än de 820 kilometerna jag cyklade 2014. Snart märkte jag att åldern tagit ut sin rätt. Fastän jag hade motor till hjälp kändes det alltför ansträngt tungt i värmen. I stället gjorde jag 2-3 övernattningar på varje ställe och åkte ut på halvdagsturer från respektive boende, för helt stilla kan jag inte vara.

Vägen tillbaka gick i samma hjulspår, med tillägget att jag körde ända till Hua Hin och postade hem scootern därifrån.

Bildsamlingen innehåller inte så mycket "Klicheaktiga" vykortsliknande turistmotiv utan mest Vänliga människor, icke-turistiska landskap och god mat. Vissa bilder kompletterade med text.



 
Här minns jag att jag år stekt ris med krabbkött 2014. Nu värdshus förbi.
 



 

Brobygge över järnvägen.









Kokosplantage strax söder om Ban Krut.








2 kommentarer:

  1. Fina bilder som alltid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I agree, great comparisons with your previous trip

      Radera