19 september 2012

Thai Smiles - pausbilder

Jag ska iväg en sväng till Sverige, kryddat med en bil- och cykelresa i mellaneuropa. Tillbaka i mitten av oktober. Det blir kanske inget bloggande under det tiden. Därför bjuder jag på lite pausbilder i form av de LEgendariska Thailändska leendena, i detta, det trehundrade inlägget.



I Västvärlden associerar vi oftast leende med glädje och välmående. Det är inte alltid så i Thailand. Thailändska leenden kan betyda många saker. Det finns över ett dussin ord i det thailändska språket som hänvisar till alla olika typer av leenden. Thailändare använder leende för att uttrycka känslor av artighet, lycka, skam, frustration, likgiltighet, nedlåtenhet, nervositet, eller bara för att dölja sina verkliga känslor och att "rädda ansiktet".
Thailändska kulturen undviker konfrontation och uttryck för negativa känslor. Och då kommer det avväpnande leendet fram. De klart övervägande leendena är ändå glädjeyttringar.


























8 kommentarer:

  1. Jag kommer att sakna dina härliga bilder och alla trevligheter du bjudit på....men du kommer ju tillbaka. Ha en härlig resa.

    SvaraRadera
  2. Tack, och som sagt(skrivet), det kommer mer.

    SvaraRadera
  3. När jag vistas i andra delar av Världen får jag erkänna att jag saknar de thailändska leendena, även om de som du skriver kan betyda så många olika saker. I vilket fall som helst är det ett social smörjmedel som fungerar bra. Om några dagar är jag tillbaka i Thailand där vi, som de naturaliserade thailändare vi numera är, kan sitta och le i kapp…..

    SvaraRadera
  4. Ja, jag är i omvärlden just nu, och här på Sveriges västkust kan man verkligen hålla sig för skratt vad gäller vädret; 8 grader och mulet med duggregn. Och så har det visst varit stora delar av "sommaren".
    Vad som är kul är att så många från andra delar av världen hittar min blogg. Senaste dagen ligger Grekland tvåa i tittarligan (jag tror jag vet varför).

    SvaraRadera
  5. Östkusten av Sverige är på likadan nivå vädermässigt, mer än 4 nyanser av grått och här mera norröver(Umeå) så börjar det alltmera försvinnande dagsljuset bli påtagligt...man ler på sin höjd lite snett när man konstaterar detta. :/

    Låter som du får en spännande vistelse i omvärlden åndå, de mellersta delarna av Europa kan ju vara riktigt somriga även i denna del av kalendern, så njut av det "annorlunda" och känn dig nöjd med vissheten att du efter att tag får återvända till Amazing Thailand !

    Satt just och läste om Koh Phayam på nätet...dit ska jag nästa gång ! :-)

    Må bäst ! Anser Uffe

    SvaraRadera
  6. Va!?!
    Ska du en sväng till Sverige?

    Vad har du för schema?
    "Bil och cykelresa i mellaneuropa". Vad är resplanen?

    /Jens

    SvaraRadera
  7. Pausbilder, jojagtackarjag, helt genialt! Alltmedan bloggmästaren smörjer kråset med kontinentala finesser. Kul, förresten, att slanka cyklister får nästan lika glada leenden som fullvuxna brottsbekämpare. När de sistnämnda cyklar vill säga. Chiang Mai är sig likt. Kattutställning på Airport Plaza idag. Fast egentligen såg det mest ut som en tävling som fetaste katten ska vinna. Tror inte en enda av dessa kissar skulle kunna fånga några som helst möss hemma hos mig.Allt gott! Valter

    SvaraRadera
  8. Hej Uffe, Koh Phayam är trevligt.
    Jens; VI HAR VARIT I ALCASE, COLMAR. NU I TROYES FÖR ATT KOLLA IN LITE CHAMPAGNE.
    Allt gott till Valter, hälsa Bengt också.

    SvaraRadera