30 maj 2014

Hemgjord Myggspray av örter

Vad sysslar de med här då?

Nyutforskade vägar och områden ger nya upptäckter. Vägnätet i Chiang Mai´s omgivning verkar nästan oändligt. På upptäcksfärd "bortom" San Kamphaeng blev jag nyfiken på vad som såg ut som en lada med ramp till höskulle. Det visade sig vara kombinerat tempel, sjukstuga och social samlingspunkt.

På blandning av engelska och thai fick jag förklarat att man höll på att tillverka myggspray av lokala örter. Kvinnorna hackade, klippte och malde gräs och rötter till en grön väldoftande massa. Som de skulle blanda med vatten till sprayform och fylla i små plastbehållare.
Hela frivilliga arbetslaget.




Förvaring av slutprodukter.
Torkning, bevakat av en annan "gumma".


















Nästa vecka skulle det bli invigning av en ny sjukvårdsbyggnad, som jag blev inbjuden till. Artigt svarade jag; kanske. Efter allt snurrande hade jag ändå inte hittat dit igen, kände dock igen mig efter en stund då jag kom ut på en större väg nära Bo Sang.

Nuvarande sjukvårdsmottagningen.

Varnande exempel om man inte följer Buddhas lära.
En sjuksyster förklarade att munkar har flera hundra regler att följa medans civila buddhister har fem grundregler; områdena inte stjäla, inte ljuga, inte missbruka sexualitet, ingen alkohol eller droger och inte döda.  Hon höll med om mitt understatement att "inte alla thailändare följer reglerna".

2 kommentarer:

  1. Språkpolisen rycker ut. I uttrycket "Vägnätet i Chiang Mai´s omgivning..." använder du apostrof på genitivformen av Chiang Mai. Men i svenska språket är används inte s vanligtvis vid genitiv utom i väldigt speciella sammanhang. Så ta bort s:et så blir det lite lättare att läsa.

    Du är inte ensam om att skriva "fel". Det har skrivits massor om genetivs i svenska språket. Läs t.ex. här
    http://www.dn.se/kultur-noje/spraket/berns-salonger-och-fis-partiprogram-genitiv-s/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla "polis" i Sverige. Här kan det bli strängare tillrättavisande om han skriver "fel". Låter det dock stå kvar som varnande skolexempel på felaktig användning.

      Radera