16 maj 2014

"Unseen" Taiwan tempel - i Chiang Mai

Jag har bloggat om det förut. Men inte då det varit i färdigt skick, vilket det är nu. I dag på förmiddagen var dessutom ljuset mot gudinnan i bättre vinkel än vid tidigare besök. En månad efter jag flyttade hit såg jag templet för första gången, då hade man kommit halvvägs med bygget. Bilden med målaren i klon är från december 2008 och ger lite perspektiv på storleksförhållandena.
Sökning på Google gav en bild som var slående lik, ingen annan bild på Taiwanese Tempel kom i närheten.

Originalet(?)
Kopian i Chiang Mai




Taket, översta våningen.

 
Efter templet cyklade jag vidare, på liten lokalväg parallellt med Lamphunvägen. Innan Sarapii till vänster och söderut över järnvägen och Highway 11 till Chompoo Municipality, ett cykelvänligt område med stort vägnät som jag åker "fel" i varje gång, vilket gör det hela intressantare och ger nya upptäckter. Som dagens bilder från tillverkning av statyer. Figuren som mannen håller på med säljer han för endast 2.000 baht, ca 400 kr. Den väger cirka 30 kilo. Andra pjäser kräver lyftanordning.
Detaljrikt mönster, för 13 kronor kilot.
 
Utur "cykelparadiset" mellan de två Highways´som leder mot San Kamphaeng gjorde jag tvärnit. Såg en restaurang som skyltade med bilder av vad som såg ut som potatismos. Det blev en god och billig lunch med korv, kycklingstek, potatismos och sallad för 13 kronor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar