27 augusti 2014

70-sidig handbok ska sätta stopp för alkoholreklam

Myndigheterna har dammat av en befintlig lag, Alkohol Control Act från 2008. Den infördes i syfte att minska alkoholkonsumtionen. Vissa delar av lagen har efterlevts säger man, men nu slår den nya regimen hårt mot många mindre punkter som hittills har ignorerats av myndigheterna.


Ett exempel på acceptabel alkoholreklam visar en svart/vit hälsovarning och en bild på människor som utövar verksamhet i form av
"socialt ansvar" - i det här fallet, meditation. Den orange rutan i det nedre vänstra hörnet är där alkoholmärkets logotyp skulle visas.

En 70-sidig handbok på thai - en måste-läsa för alla som arbetar inom alkoholindustrin och närliggande områden - är framtagen. I princip är all marknadsföring av alkohol nu olaglig. I hela landet.
 
Inga "sällskapsservitriser"
Enligt de nyligen påtvingade reglerna måste alla alkoholprodukter bära varningstexter. Försäljning är förbjuden till personer under 20 år. Initiativ som främjar alkohol - exempelvis happy hours, gratis is och mixer, samt användningen av "Beer Girls" - är förbjudna.

Botten upp före midnatt
Att dricka alkohol efter midnatt i barer eller restauranger blir förbjudet. Inga logotyper med alkohol tillåts på glas, askkoppar och andra attiraljer. Barer ska inte få dekorera med affischer eller flaskor - inte ens gamla vintage - som presenterar logotyper med inslag av alkohol.

Serveringspersonal kan inte bära t-shirts med alkoholmärken och det är olagligt att främja evenemang såsom vin- och ölprovningar.

Yppandeförbud
Främjande av alkohol genom spridande mun till mun är också olagligt, så om en servitör uppmanas att rekommendera ett visst märke av öl eller vin skulle han bryta mot lagen om han svarar. Alla synliga varumärken och logotyper med alkohol måste göras suddiga i tryck och andra medier.
 
 
Se artikel i Chiang Mai City News.
 

En stilla undran. HUR SKA ALLT DETTA KUNNA EFTERLEVAS?????

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar