26 augusti 2014

China Town Bangkok, en ständig lockelse.

China Town har en speciell dragningskraft, med sitt mångfald av mat, marknader, färger, dofter, trafik, smala gränder, folk, handel, småindustrier med mera. Allt i en salig i en, för den oinvigde, kaotisk röra.

Hus med spetskvalitet.
Efter helgen med mycket fotboll, förutom live på en arena också live från Engelska Premier League via tv och Svenska Allsvenskan via dator, var jag mättad i Jomtien/Pattaya.

Innan flyget hem till Chiang Mai tog jag en sväng till Bangkok. I strövtågen i China Town började jag sakna cykeln, men cykelintresset fick sitt lystmäte ändå. Två läckra Bianchi hängde på rätt sätt (inga däck mot marken) i ett "skrot"lager. Som kontrast såg jag en åldrad man justera växlarna på en antik racer, från den tiden då växelreglagen fortfarande monterades på ramen.

Bildkvaliten är dock inte den allra bästa. Inte förrän vid hemkomsten upptäckte jag varför de flesta bilderna blivit så gryniga. Nya pocketkameran, med ISO inställt på Auto ställer dess värde alldeles för högt. Synd på en del motiv, både från Europaresan och nu senast på fotbollen. Ett motiv som skulle kunna blivit sevärt i förstoring var det på en liten "lärling" som bankade och slog på någon motor- eller maskindel. Han var efteråt noga med att tvätta sig om händerna. Hemma hos mamman sken han upp som en sol då han fick se sin bild i kameran.
Nu till bilderna:






Det är väldigt glest mellan restauranger och kaféer i China Town, men ett järn kan man få från flera välsorterade hål i väggen.


En speciell syn. Här på Charoen Krung Road blir man vacker på trådsmalt sätt. Denna bilden från mitt arkiv, för att visa en skarp bild.

2 kommentarer:

  1. Bra sammanfattning, tack! Men vaddå åldrad man??? Han är ju i vår ålder!!! Växelreglage på ramen är inte helt fel, hade det på min långfärdscykel fram till häromåret. Fridens från Gotte

    SvaraRadera
  2. Till skillnad mot oss såg han åldrat ut.

    SvaraRadera