30 augusti 2014

Två återställare hjälpte inte

Först en återställare, ingen bättring. Sedan en till, ifall tillståndet hade att göra med händelser två dagar tillbaka. Men resultatet var lika otillfredsställande.

Då gick jag till en Coffee shop - och läget ljusnade. Kontakten med omvärlden kom tillbaka. Men bara tillfälligt. Hemma igen var läget lika kasst.

Nu var det inte så att det var jag som led av baksmälla - utan datorn!  Helt oförklarligt hade alla svenska sajter, alltså .se, tappat kontakt med mina datorer, både desktop och laptop. Den tillfälliga ljusningen vid kaféet var att jag tog dit min lilla laptop, och se där funkade de svenska sajterna.

Kollade med på google.com för att hitta lösningar, kopplade tillfälligt ur virusskyddet, startade om, fick tips via e-mail, inget hjälpte. Många trådar visade dock på möjligt fel med proxyserver och vid ett tillfälle kom det upp ingen kontakt med DNS servern.




Till slut gick till värden och lade fram problemet. Inte heller kontorets laptopar kunde koppla till .se, det vill säga inte wireless. Men hos den stationära desktop med LAN funkade det!
Det tog värden nästan hela dagen att komma på felet. Han såg att LAN och wireless hade olika DNS servrar. Och av någon anledning hade leverantören CAT orsakat att alla .se hade fallit ifrån DNS Servern till wireless, hur det skett förblir outredd. För nu funkar det igen, vilken lättnad.

Dessa otrevliga meddelandena kom upp samtidigt med uppkopplingsproblemen, men det är en helt annan sak. Återkommer de igen får jag ta med desktopen till datordoktorn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar