09 augusti 2015

Cykling cykling cykling och vägprojekt

Vilken kollision - av cykelarrangemang.

Varför jag gick upp i ottan (06.30) var för att kolla officiella invigningen av nya cykelbanan till Huay Tueng Tao. Söndagsklubben hade ändrat sedvanliga mötesplatsen Thapae Gate till nya Convention Center där höga potentater och dansande kvinnor lät något hundratal cyklister vänta någon timma.

1.000-tals cyklister i Nations evenemang.
Samtidigt, inne på området, samlades tusentals cyklister som deltog i ett annat arrangemang; med tv-kanalen Nation som arrangör. 
(Detta är förresten första uppdraget för ny kamera.) Annan kuriosa; detta är 700:e inlägget i bloggen, apropå att mycket kretsar kring 700 Stadium.

Vid halvniotiden släpptes invigningscyklisterna iväg. Då hade jag redan gett mig av - och hittade ett gäng cyklister vid ett government office, ungefär halvvägs.

Det var där jag såg och fick lite reda på nya vägprojekt. Skisserna nedan visar på fem olika projekt med vägförbättringar.

1. Bypass förbi Mae Rim.

2. Breddning av vägen mellan flygplatsen och Suthep Road. Redan påbörjat. Kommer att bli fritt för alla att köra.

3. Breddning av väg 1001 från Mae Jo University norrut.

4. Breddning till 2+2 filer väg 118 ända upp till kilometer 52, krönet av bergskedjan, stora vägen till Chiang Rai.

5. Tunnel eller kanske var det en bro nära flygplatsen.


Ett tredje stort cykelarrangemang var mountainbike tävling från 700 Stadium runt Huay Tueng Tao och tillbaka. Olika klasser och banlängder. Kompisen Håkan och jag skiftade mellan de olika aktiviteterna. Vi dristade oss att följa stigen in i skogspartiet där knattarnas bana avslutades. Det blev ett äventyr, svårforcerat bland stenar, grenar, lera och framför allt alla tävlande som kom i kapp oss. Men allting gick bra och det blev några djungelbilder på köpet.

Starten för de yngsta, upp till 12 år. (12, 55 15 osv på nummerlappen anger åldersklassen.)









Lockande att köpa nya cykeltröjor. Först måste man hitta affären Yai Bicycle, som kanske ligger i Ciang Saen(?), norr om Chiang Rai.

Avslutningsvis; nu har myndigheterna fått klart för sig att de många stolparna som ska hindra motorcyklar och dämpa farten för cyklister vid korsningar kan orsaka olyckor. Nu kan man lätt ta sig förbi. En klar förbättring !!!

5 kommentarer:

  1. Kul att nya kameran gillar sötnosar! Och bra bilder blir det ju! Själv fattar jag inte resonemanget om väg 108, det är väl 118 som går till Chiang Rai?? Belåtna hälsningar från Villgott!

    SvaraRadera
  2. Med liiite efterbearbetning kunde jag publicera bilderna.
    Korrekt anmärkt angående ett av vägprojekten, nu justerat till väg 118.

    SvaraRadera
  3. Helt klart är att jag måste ha en ny cykeltröja,som matchar min el-mountinbike.
    Även med el-cykel,tror jag inte jag kan matcha dem små illbattingarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får se om jag hittar till affären, som ligger på obestämd ort.

      Radera