25 augusti 2015

Off Samoeng loop - till Popcorn-skogen

Efter "Avlägsna Skogen" (förra inlägget)
fortsatte jag ut på och vidare längs stora vägen.
Vissa avsnitt bjuder på vidunderlig utsikt.


Det blev några ytterligare avstickare från huvudvägen. En vägskylt visade 2 km till "någonting" på en avtagsväg. Det ville jag undersöka. Vet dock inte om jag såg just vad skylten hade "lockat" med. Trodde att vägen likt de andra avstickarna skulle sluta vid en djungelkant. Men den fortsatte och fortsatte.
Vid ett ställe kunde jag köpa läsk och fick då reda på att vägen fortsätter och man kommer fram mot Chiang Mai. Det visade sig vara en utsvävning söder om stora Samoengvägen. En sträcka på flera kilometer.
Fast även denna lilla lokalväg hade sina avstickare. Vid ett tillfälle följde jag efter en pickup in på en grusväg. Kom ikapp den då chauffören stannat och plockat med sin några avocado.
-Vart går vägen, frågade jag.
-Till ett hus alldeles här uppe, svarade han.
Det var då jag kom fram till Popcornskogen. Nyss hade man röjt mer land, för majs och även apelsinodling. Jag stannade också vid flera andra intressanta upplevelser. Det mesta kommer nedan, i form av bilder.

Majsodling.
In i majs-skogen. Kolla ena killens "pannband".

De fortsatte i och banade sig väg genom fältet. Nu syns SLANGBELLAN.

Apelsinlund.
En vattenledning hade gått sönder och läckte.

Vatten är livsviktigt för odlingarna, och det är 2 kilometer till vattentäkten, sa mannen


Barnbarn. En liten eld pyrde i bakgrunden, röken skyddad mot mosqitos, sa den gamla.


Barnvakten.

Här fick jag reda på att vägen fortsätter. Men inte vad denna anordning används till. Någon som vet?

Ser ut som en bulle upptill. Kycklingar hittade något att äta i träkaret.


. . . som hon höll på med.
Hon visade upp det fina  mönstret . . .
Natur och agrikultur möts.

Lutande träden i lutande (vissna) majslandet.
Jag knatade ända upp.
Och fick se vägen och byn som jag passerat. Scootern skymtar vid vägkanten.
Att inte längre orka cykla i de våldsamt kuperade områdena har sina fördelar. Med scootern får man se så mycket mer. Utan att bli dödstrött och genomsvett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar