19 augusti 2015

Kinesisk ceremoni; mat till folket


Inne vid ett litet kinesiskt tempel stod fem vitklädda män på knä, hann jag uppfatta i förbifarten. Jag stannade, vände cykeln och gick in i tempelområdet.

De mässade och tände rökelse inför altare både utanför och inne i templet.

En likaledes vitklädd kvinna deltog också, som en slags mellanhand och rörde vid olika fat av mat.



Detta var för två dagar sedan. (Tisdagen blev för mig en heldag på Immigration Office för nytt 1-års visa.) I dag cyklade jag till templet igen - klockan halv sju i morse. Hade fått uppgiften att ceremonin skulle nå kulmen denna dag med början klockan 6. Det var dock inte mycket aktivitet, så jag cyklade vidare och plåtade lite i färskvarumarknaden. Tills regnet kom och dränkte mig på väg hem.
Vid 10-tiden tog jag ny sats (det är bara fem minuters cykling dit). Då var det mer aktivitet, denna gången orangeklädda munkar som mässade. Nu ihop med en annan vitklädd kvinna som gjorde liknande nummer som andra kvinnan två dagar tidigare. Stora mängder av mat var färdiglagad och högar av ris uppstaplade innanför ett avgränsat område.





När jag var nöjd med plåtandet tänkte jag cykla vidare, då lade jag märke till att en liten skara människor hade samlats ute på trottoaren. Anade då att det skulle bli gratis matutdelning till fattiga i grannskapet. Och kameran började klicka igen . . .




Den gula skylten visar budskapet om ceremonin och gratis mat (tror jag).



2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack (vare lektionen). Auto-bilderna blir ju bra med ögon-detektor.

      Radera