10 november 2016

iögonfallande restaurang

Denna gången stannade jag till. Tidigare hade jag bara skymtat tavlor eller fotografier i en till synes oansenlig restaurang längs Wat Umong-vägen.

När jag cyklade därifrån var jag upprymd av vad jag hade fått berättat och sett.

Stället heter Pai Fa, uppkallat efter dottern. Familjen kom hit för åtta år sedan (samma som jag konstaterade vi). Ursprungligen från bombhärjade Pattani, södra Thailand. Med sig hade de förutom nudelrecept och matlagningskonst från södern, även en stor samling kungliga affischer och porträtt, några som enda exemplar. Samlingar från Kungaparets besök i Europa. Vissa 60 år gamla. Mötena med Norska och Holländska kungligheter kände jag igen.
Dessutom Kungliga almanackor och böcker, rariteter som mannen fått av sin mor och mormor.

Utöver det Kungliga inslaget finns också gamla redskap och prylar som gör stället även till ett museum.

Sist men inte minst en ansenlig samling spritflaskor. Gammal whisky och rom som har högt samlarvärde, men mannen vill inte sälja någonting.

Tidningar och TV har gjort reportage, men egen medverkan i tvprogram vill han inte vara med om.

Av en tillfällighet var där samtidigt en thaitalande västerlänning med sin thaifru. De hade själva en restaurang i Hang Dong, men åkte hit någon gång i veckan för det superba matens skull. Tack vare att han såg mig plåta kom han fram och berättade samt introducerade mig för ägaren, som verkade stolt över sin samling.

Blickfånget, sett från vägen.
Ägarparet.

Brewed at TAB Bangkok Thailand.


Mannen låste upp glasdörrarna . . .

. . . och poserade stolt.


Skriver själva beställningen.
Menyn.
Välkommen till paifa. Förtjusande kvinna som lagar maten. Spritflaskan på disken är 80%-ig rom, 15 år gammal. Ej till salu.

4 kommentarer:

  1. Jaa... tänk så många små pärlor du fortfarande hittar i Chiang Mai med omnejd, trots.... eller kanske tack vare... att du bott där så länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och det gäller att inte komma fort farande. Då missar man detaljer.

      Radera
  2. Synd att du inte lägger in GPS. Så vi andra kan hitta också....
    Jag kan ge dig en utbildning i ämnet....

    SvaraRadera
  3. Får ha det i åtanke. Fast du hittar nog, som vet var Wat Umongvägen finns.

    SvaraRadera