06 november 2016

Övernattning Mon Cham

Förra veckan såg jag att turistsäsongen i Mon Cham är i full sving. I fredags tog jag scooter, cirka 30-40 km dit upp till över 1.100 meter över havet. Tanken var att stanna över natten. Och visst, hittade en hydda med skönt mjuk säng för 1500 baht. Slängde in ryggsäcken och tog en sväng i omgivningen.

Startade med en Leo. Utsikt över Mon Cham Royal Project.


Turister kom nerför en grusväg på sista rallyt för dagen.
Utsikt över slättlandet, Mae Rim.
(text överflödig)
Från utsiktspunkt nära trevägskorsning (där man kan köra "bakvägen" till Mae Rim - och till Samoeng).
Mörkret kommer snabbt. Campingtält med belysning. Och jag skyndade mig till min stuga (t.v. i bilden).
 
Morgon och frukost i yrvaket tillstånd, med hyfsad utsikt.

Yrvaken; bjuder på det.

 
Efter frukost kom dessa flickor nerför sluttningen (från frukostbilden). Hann få en bra bild.


Dagen innan hade jag träffat en man som snitslade/markerade för en löpning som ska äga rum nästkommande helt, Pong Yaeng Trail 2016. Ett lopp för maratonidioter, 100 km ! Banan tangerar "min" Resort, jag följde pilarna ut i terrängen. Och såg arbeten i terrasserna på köpet.





Landsvägen jag fortsatte på sedan (åt vänster i bilden).

Nere i själva byn hade kommersen kommit i gång bland de som inte var på fälten och arbetade.


"-Läs detta". En ambulerande optiker kom till byn.
"Leksaken", en pappskiva, som hon drog över bambustången. Notera sorgebanden på Happy-tshirten.

Flickorna hade fått sällskap och kommit till en utsiktspunkt
där de sålde frukt och fototillfällen.



Gladare uppsyn. Fyndköpte denna Blåvita tshirt med texten Moncham @ Chiangmai

På lördagen fortsatte jag på utökad Samoeng-loop.
Hidden Natural Beauty har nu tillkommit på listan med Gömda dalen, Erotic Garden och Secret Garden. Ska öppna i december.
Helt avskilt långt väster om Samoeng, nära Ban Pok. Skyltar visar Akara Keree.


Längs avlägsna vägen väster om "ordinarie" Samoengvägen.
Lunch och kaffe i jordgubbsbyn Samoeng.


 
 
På hemväg fick jag en överraskande BONUS. Bilder därifrån i pipeline . . .

1 kommentar:

  1. En verklig fröjd för ögat, riktiga bravo-bilder allihopa. Skall genast leta rätt på Mon Cham på Google maps. Dyr övernattning, man kan ju undra vad som ingick när hyddan gick för 1500 baht. Någon aircon var väl knappast behövligt;) VildGotte

    SvaraRadera