16 maj 2019

Inflyttningsfest förbereddes / Preparing House Warming Party

Längs en avkrok på cykelturen ett par dagar sedan hörde och såg jag en skara kvinnor som tjattrade och arbetade med något, sittande på marken. Jag fick komma in och fick fotografera.

När min thai inte räckte till förklarade en av kvinnorna på engelska att man förberedde House Warming Party, en inflyttningsfest. Ett hus tvärsöver vägen skulle invigas.
Bananstjälkar och mango strimlades. Stora grytan kom fram och ställdes över en eld. I med vitlök, chilipasta med sin fräna lukt som ger hostattacker och så småningom köttstycken av gris. En smaskig köttgryta.





På andra sidan vägen hade herrarna sin uppgift. De bar fram stolar och reste partytälten, som skulle skydda mot solen. Att jag kom från Sverige spred sig snabbt. Det landsnamnet ropades hjärtligt efter mig när jag cyklade vidare.
Ännu ett trevligt besök på landsbygden.




Längre fram stannade jag till vid ett större bygge där en storfamilj skulle flytta in om cirka tre månader. Jag blev välkommen tillbaka av arkitekten, som stolt visade ritningarna, som har gjort i Photoshop, ur sin mobilkamera (fick dock bara en suddig bild av det).
Det stora gårdsplanen skulle också rymma en skola.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar