27 maj 2019

Staty Kruba Srivichai

I söndags körde jag till Doi Saket för att se hur långt det hade gått med statyn jag sett delar av för drygt sex månader sedan. Överraskningen blev total när jag hamnade mitt i den stora invigningsceremonin av statyn. Kameran gick varm (inte så svårt i det hettan).
En av de vitklädda besökarna från lokalbefolkningen frågade; "How did You know about this ceremony?" Ingen aaaning, sa jag på engelska och förklarade anledningen till återbesöket. Kvinnan sa vidare att statyn föreställde Kruba SriVichai. Namnet kändes bekant svarade jag och kom att tänka på vägbygget till Doi Suthep.

Nästan alla besökare till Chiang Mai har någon gång åkt vägen upp till berget och templet Doi Suthep. Få av förstagångsbesökarna tänker på eller lägger märke till minnesmärket av vägens grundare strax efter zoo. Vägen, utan dagens utrustning, tog knappt sex månader att färdigställa av 10.000-tals frivilliga och var klar 30 april 1935.
Dagen för premiärturen.
 Vid återkommande besök är det svårt att undvika uppståndelsen med tutande, bugande och blomstergåvor vid Monumentet för Kruba Sri Vichai.

Han är en av de högst vördade munkarna i norra Thailand. Fastän död 1938 lever hans minne kvar i allra högsta grad.
Det märkt inte minst av det senaste stora minnesmärket över honom. Statyn strax öster om Doi Saket (som bilderna i Bloggen handlar om).

När jag läser om honom kommer en ganska intressant biografi fram. Han var smått "rebellisk" mot överheten. Fängslad i omgångar men sedermera erkänd av landets högsta munkråd. För "allmänheten" är han nog mest känd för just vägen upp till Doi Suthep. Men han var också en stor anhängare till att bevara Lanna kulturen. Bland tempel han lät bygga monumnet vid finns Wat Phratat Doi Suthep, och Wat Suan Dok.

Utdrag ur Wikipedia:
Siwichai was consequently banned from Lamphun in January 1918. However, he refused to leave and in 1920 was invited by the lord (chao) of Lamphun to receive the alms of the city. On his Journey to Lamphun, then was followed by nearly 600 men and women, leading the officials to think that the "priest had come to create a revolt" and was, once again, arrested in Waluang.

För den vetgirige, hela artikeln här.


Som sagt, mitt första besök var för cirka ett halvår sedan. Så här såg det ut då.


Nu bilderna från i söndags.


På gårdsplanet statyns "hjärta", för gåvor.









Under ceremonin i innandömet av statyn.













Utanför, efter ceremonin
kunde nu också VIP-gäster lägga gåvor i "hjärtat".


Wat Doi Saket i bakgrunden.




Ett av de bakre leden bland besökarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar