08 november 2021

Bangkok - Open NOW

Bangkok och hela Thailand öppnar mer och mer. Inom landet kan man resa fritt mot uppvisande av certifikat att man har vaccinering mot covid-19.

För mig var det första besöket i huvudstaden för i år. Bangkok Photographers Group, BPG, lockade med fotovandring i söndags. Inte ute bland ett befolkat område utan i en allmän park. Mer om det nästa vecka.

Innan dess hann jag med två egna strövtåg. Dels i Chinatown på fredagen och Thonburi på lördagen där jag först träffade Arne, som har Bangkok by Bike, för lunch och en trevlig pratstund och rundvandring.

Bilderna får berätta:


Med boende mitt i gyttret av Chinatown. Utsikt från hotellets pool.



Pulsådern Yawarot road med mindre trafik än normalt,
men på kvällarna ringlade köerna till de populära street food restaurangerna.
Efter all trängsel i smala gränder kom jag fram nära floden och detta landmärke.
Vid denna mekaniska verkstad kom jag ihåg en bra restaurang, 1608, kklicka och se tidigare besök där.
Nu efter regnperioden är vattenståndet högt i Chao Phraya och tidvatten gör att det svämmar över på vissa ställen.



Svetsaren satt i den öppningen när jag kom.
Efter min lunch var han ute och kollade vattenståndet, men kunde inte fortsätta.


Tuktuk inklämd - och fullpackad.







Lördagen innebar kommunikationsproblem. Tog tunneln till floden och gick mot piren för Chao Phraya Boat Express. Oridnarie bryggan var avstängd för ombyggnation. Blev felvisad och gick fram och tillbaka. Tog till slut taxi och kunde krossa floden till Tha Wang Lang med lokal crossing ferry. Under lunchen förstod jag att det gick ingen båttransport på floden den lördagen, kanske bara på vardagar nu när det inte är turister i stan.


Arne kom på cykel förstås.






Tuff brud på Thonburi-sidan.


Från slakteriet.  



Inte alla taxi chaufförer i Bangkok är buddhister.

Ton i ton.
Terminalkatt.



Också en av många katter som hänger i någon tågterminal.

Till slut från ett litet kinesiskt tempel mellan Charoen Krung och Yawarot roads.



1 kommentar:

  1. Finfint reportage! Verkar finnas en stark tro på att bakterier är bra för hälsan:) Gotte Tvivlare

    SvaraRadera