18 november 2021

Samoeng-rundan med elefanter, paraplyer, marknad och vaccin.

I väntan på Loy Krathong gjorde jag i onsdags en sväng med scooter, den klassiska Samoeng-rundan från Hang Dong -hållet. Förutom Patara elephant camp II inga andra avstickare denna gången.

Patara, med 4 R, se bild nedan, finns på tre ställen i Chiang Mai. Två längs Samoengvägen och en tredje i Mae Wang. Nu åkte jag förbi Elefin camp och tog istället kaffe i Mae Khanin, in till vänster alldeles nedanför de tvära kurvorna och nerförsbackarna efter KOM.

Vid detta mitt tredje besök där gick jag längre in i området och såg nog hela hjorden. Bland dem en liten unge, knappt ett år gammal. Alla elefanterna hos Patara är födda under deras beskydd, sedan över 30 år tillbaka. Vid ett tillfälle har de låtit några elefanter återvända till det vilda. Man hoppas på regeringsbeslut om större vildmarksområde så fler djur kan komma tillbaka till vilt tillstånd.

Den Mahoud (elefantskötare) som berättade detta assisterade när jag matade en 20-årig elefanthane med bananer. De första lade jag ända in i munnen, men det kändes lite kymigt så de flesta bananerna tog han emot med snabeln.




Här uppifrån fick jag bättre överblick, både över elefanter och risskörd intill.



Elefanten, mätt(?) efter bananerna och ryggen på Mahoud med Pataras policy.


För snabba mc-knuttar och bilburna turister
är det mest asfalt, kurvor och lite utsikt man ser.
Om man stannar till och går av fordonet kan man se lite mer intill vägkanten.



Mycket av rundan (loopen) är ödsligt utan några "vattenhål". Strax innan Pong Yaeng, där man kan köra upp till Mon Cham, finns några Resorter. En med läckra paraplydekorationer, dock stängd för närvarande.



Där intill ligger också en "Wabi-Sabi" nalle.


Framme i Pong Yaeng var stora vägen kantad av parkerade bilar och mc på ena sidan och marknadsstånd på andra. Och fler försäljare på väg till ett större fält intill vägen. Där smakade jag på årets första jordgubbar.


Lämpligt nog ordnade man med covid-vaccinering samma dag som den lokala marknaden. Andra sprutan sa en tjänsteman. Bra kombination.


Före och efter "upptäckt".




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar