15 november 2021

Kokos-klättring ¤ Nytt Kafé ¤ Kathin ¤ Stjärnskådning.

Söndagscykling med fyra intressanta avbrott.

Floden Ping blev ledstång norrut. Highway 121 vändpunkt och separata cykelvägen längs kanalvägen ledde mig tillbaka till staden.

Inthakin, som enbart firas på Wat Chedi Luang där stadens grundpelare bevaras blev inställd i år på grund av pandemin. Kathin däremot (denna länken förklarar innebörden)  firas i de flesta tempel landet runt. Jag råkade hamna vid samma tempel nu som för två år sedan där man firade Kathin. Då betydligt livligare, se denna länk.



Pojkar utklädda till prinsar är en stor händelse bland Shanfolket från Myanmar, men ibland ser man det även bland thailändare. Mamman, utsmyckad ponny och "prinsen" med mobiltelefon.





Längs det trafikfria smala vägen intill en kanal fick en pappa ta apans roll och hämta ner kokosnötter.
Sinnrikt reptrick att få ner nötterna. Provsmakning så klart.




Fika på flott ställe vid floden.
Konst visade toalett-tillhörighet.






Finalen. Princess Sirindhorns Astro Park. Jag såg en skylt med 45:- och svängde in för att kolla ett eventuellt nytt kafé. Blev mäkta förvånad över den flotta anläggningen, med gratis inträde till de nedre våningarna och en restaurang med utsikt över Doi Suthep. Ska ta en närmare titt vid annat tillfälle.


Den lilla "pricken" på taket upptäckte jag inte på plats förrän jag kom närmare.
Han satt där och kollade mobilen tror jag. Efter att ha gjort ett målningsarbete.

Inte förrän sista biten gick han på ett mer korrekt sätt.

Här är också en bra överblick mot
kontroversiella begyggelsen in mot Nationalparken Doi Suthep.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar