16 juni 2012

Fikarunda. Länkbyte.

Med nya tider och omständigheter förändras en del begrepp. Ungdomens festande med krogrunda blir cykelmotionärens fikarunda.
Och en länk är inte längre enbart något hård metallföremål. Länkbyte i cyberrymden är  kostnadsfritt informationsutbyte.

Vägvisning till det nyupptäckta fiket i Gömda dalen.


I går var vi ett sällskap på fyra personer som gav oss ut på en cykelrunda som blev till en fikarunda. Första stoppet redan efter 3-4 km med is-thé alt. kaffe och kaka. Nästa ställe skulle bli favvoplejset i Gömda dalen. Men det var stängt, som jag blev påminnd om då vi såg anslaget; stängt två dagar mitt i varje månad, den 15:e och 16:e. Istället fortsatte vi till ett annat kafé, som Ivar kände till, gömt längre in i Gömda dalen. Ett helt underbart ställe med en stor öppen gräsplan, mysiga sittplatser, en porlande liten bäck, husdjur och fiskar i en damm. Som på många andra kaféer har de här även mat, som blev våran "fika" på detta stället.
Tillräcklig Meny.
"Hidden" är utelämnat. Fast "Gömda" dalen är väl en eget personlig benämning.
Köket, open air, där ägarinnan huserar mellan beställningarna.
 

Påfågel, ett av husdjuren.

De tre övriga i mitt sällskap. Notera det fräcka bordsskivan.
 Halva styrkan vände tillbaka efter lunchen medan jag och Ivar (med ny cykel) fortsatte förbi Night Safari, över Samoeng-vägen och ut på "Grand Canyon-vägen". Efter mat är det alltid gott med kaffe, så vi gjorde en anhalt vid ett annat gömt, trevligt ställe, ägd av en engelsman med thaifru. Ett trevligt och pratsamt par som gärna delar med sig av tips och information. Uppiggade av kaffet och carot cake fortsatte vi över Canal Road till Hang Dong, förbi hantverksbyn Ban Tawai, mot floden Ping, där ett sedan tidigare känt fik var stängt, men det var inte långt till nästa "vattenhål" med avslutande kaffe capuccino.



Länkbyte.
Jag har själv ingen spalt med länkar till andra bloggar eller hemsidor. Men passar på att i detta inlägget länka till de som har länkat till min blogg (och som jag tycker är intressanta och läs/sevärda). http://50ibkk.blogspot.com/http://bangkok-life-susanna.blogspot.com/http://gingmalee.blogspot.com/ (permanent(?) timeout),  http://www.bangkokbybike.com/sv/start. Senaste tillskotten är http://www.alltomthailand.com/reseguider.php med gratis, snyggt layoutade guider till populära resmål.  Dessutom vill jag tipsa om Jan Källmans blogg, ej länkad till min, men med högintressant, frejdig, humoristisk journalistik.


2 kommentarer:

  1. Åh, vilket trevligt cafe det såg ut att vara! Vi har många i Bangkok men knappast i en gömd dal eller i naturmiljö. Tack för länkandet!

    SvaraRadera
  2. Ja, om inte gömda så finns det ju många trevliga, svårupptäckta caféer även i storstadsdjungeln.

    SvaraRadera