29 juni 2012

Spökfestivalen - lite avsides.

Off Parade, off Street, off Dance and finally off "Ghost" Town.
Avrundar Spökfestivalen med bilder lite avsides samt när jag helt och hållet kom avsides Dan Sai. Cyklade ca 85 km till staden Loei. Backarna dit kändes något tyngre nu än för sex år sedan då jag cyklade samma sträcka. Jag tänkte övernatta i Loei, men cyklade först till busstationen för att kolla busstiderna till Nong Bua Lampu. Väl där skulle en buss utgå med en gång. Jag frågade om cykeln fick plats. Yai (stor) sa en dam lite tveksamt. Bagageluckan öppnades och personalen konstaterade; får ej plats. Hmmm, tänkte jag.  !  Av med framhjulet - fick plats. Löste biljett, köpte dryck, tog mina väskor och gick in i bussen. Vid andra trappsteget rullade bussen ut och iväg. Snabba ryck, och där satt jag i svettiga cykelkläderna i ca två timmar. Framme i Nong Bua Lampu träffade jag senare på kvällen en bekant från Göteborg, Svein med thaifru. De åkte bil med fruns ena son och hans fästmö. Det bestämdes att äta middag. Först parkerade jag cykeln vid polishuset, åkte med till tjejens släktingar utanför stan. Tillbaka, hämtade cykeln. Cyklade bakom bilen med övriga sällskapet till matstället. Trevligt. Och tack igen, Svein, för middagen.


Barntillsyn både i vaket och sovande tillstånd.
Det brukar inte vara svårt med "barnvakt".
Många släktingar är extrapappor och extramammor.




Ett spöke i viloläge innan uppvisningen.
Tvillingar(?) på bästa parkett.

Försökte skrämmas utan masken på.

Vackra vyer, korta stopp med fotografering, mat och dryck gjorde de tunga backarna uthärdliga.

Berg, berg och berg så långt ögat når. De dj-a ledningarna är på närmare håll.

Spökfestivalen lockade också till sig ett enormt stort antal motorcyklar. Mest knuttar men även spättor.
De pilade åt båda håll på vägen till Loei. I stora klungor. Lät som smatterband och kändes som orosmoment i trafiken.

Förutom turism är odlingar av växter och blommor en stor industri i detta området med vacker natur och svalt klimat.

Lunch. Kyckling, vars proteiner går direkt till musklerna. 
Nära till Laos, dock inte någon av de stora Friendship Bridges över Mekongfloden.

4 kommentarer:

  1. De här tre rapporterna nog det bästa du någonsin gjort! Vilken bildkavalkad, ett verkligt moget konstnärsskap. Och äntligen lite sötnosar eller åtminstone blivande sådana. Men kan verkligen detta maratontrampande vara nyttigt för kropp och själ? För att inte tala om den stackars cykeln.
    Undrar om bangkokbrudarna inte vill stryka medhårs nu. Tjalle men inte så mild.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack. Det är rätt så kul att blogga, det blir dessutom ett gott minne för mig själv att se tillbaka vad jag varit med om.
      "Maratontrampande" är helt okey, så länge det hjälps upp med bil- buss- tåg- och posttransport. Den "stackars" cykeln är förhoppningsvis i säkert förvar. Jag postade(!) den från Udon Thani till Chiang Mai, dit jag själv kommer i morgon, lördag.

      Radera
  2. Spökfestival, minsann vad häftigt!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och färgsprakande!! Skulle inte funka för något svart/vitt projekt.

      Radera