01 september 2014

FOTOFÖRBUD men det fanns backup

Några sidor ur en katalog med byggnadskonstruktioner gjorde mig nyfiken på en speciellt byggnad utanför Chiang Mai. En skola närmare bestämt. Panyaden School, byggd av bambu i en luftig planlösning. Skolans inriktning; holistic undervisning och buddhistiska principer samt "gröna vågen" hade jag ingen aning om förrän research tillbaka hemma i kammaren. Wikipedia ger lite grundfakta.

















Efter lite kringelikrokar hade jag cyklat fram till "Canal Road". Strax efter avtagsvägen till Samoeng bromsade jag till och svängde in. Där var några byggnader som liknade de ur katalogen. Det visade sig vara arbetsplatsen för arkitekterna bakom skolbyggnaden. Tog några bilder som "uppvärmning" innan skolan, som ligger 3 km längre söderut.


Kontoret. Kolla näbben på hustaket.
"Fritidshus"
Uteplats med sittgrupp och vask.


Huset på bilden under har denna elefantsnabel som prydnad.

Under taket av huset ovan.


Jag fortsatte och såg snart en skylt 2 km kvar. In på en smal grusväg, kantad av smal bambu. Fram till en vakt som visade mig till Office. Där fick jag besked att besök och fotografering inte gick för sig. Bilderna från visningshuset fick bli backup som räddade utflykten. Fast det blev en bra cykeltur förutom detta förbudet. Mer om det i nästa inlägg.


 
 

Bonusbild. Kul hus, med songtaew-tak vid ingången. Ligger nära nu nedlagda Dokmai Garden, som några läsare känner till.

2 kommentarer:

  1. Det ser ut som samma tak konstruktion som i Baan Ploen? Jag tyckte det var vackert och fantasifullt men var skeptisk till hur det skulle hålla i längden, men det kanske är en bra ide........

    Ivar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det inte är samma arkitekt så har nog den ene sneglat på den andre. Hållbart eller inte, idén är i alla fall kul och resultatet spektakulärt.

      Radera