14 november 2014

Till Krabi med ÖVERLAST

Rubriken skulle också kunna vara Tänja på gränserna. Något som man är duktig på här - i många sammanhang, inte minst i trafiken.
Utanför Ban Tawai råkade jag se hur man lastade en Pickup med möbler. En transport som skulle ända ner till Krabi. I gassande solsken stod bilen strategiskt placerad i skuggan av ett stort träd. En idealisk lastningsplats, modell thai.

Min närvaro och försök till samtal blev till glada kommentarer och frågor om det går till på samma sätt i Sverige. - Lite annorlunda, svarade jag.  Bilderna får utgöra resten av berättelsen.
(Själv ska jag - lätt packad - åka buss till Rayong, och cykla till Chantaburi.)


När jag kom fram hade man i stort sett fyllt en pickup, trodde jag.
 
Men det skulle lastas på mer, mycket mer. 

Samma soffa åt andra hållet.
En soffa, men åt fel håll.
 





Det verkar ganska fullt, hummm.
Ett skåp till. På höjden finns ju hur mycket plats som helst.
Och ett skåp till. Och kolla vilken snilleblixt som slagit till, omlastningsfordonet har backats närmare.
Och ännu ett skåp.
Sista delen. Nu är ALLT på plats.
Skivorna funkar bra att kila fast med.


 
Nu ska allt täckas och surras fast.
 


Chauffören drar åt ett sista rep. Om extralampan funkar är den behövlig. Bilens lyktor täcks av skynkena.
En chaufför. Drygt 1400 kilometer . . .
Så här har tillverkares tänkt sig ett lämpligt användningsområde . . .

4 kommentarer:

  1. Varför har vi så stora lastbilar i Sverige? Något för vår nya regeringsmakt ( miljöpartiet) att fundera på.

    SvaraRadera
  2. Ja istället för breda lösningar, i långbänk, så går det lika med bra med enkla lösningar.

    SvaraRadera
  3. Brilliant reportage! Samtidigt väldigt sorgligt att sådana här ekipage ger sig ut i trafiken. För inte så länge sen var det en osurrad grävskopa som föll av en lastbil i en kurva. Och för ett par veckor sen "tappade" en lastbil framför mig ett oljefat (gasbehållare?) på motorvägen, fatet var modell mindre men nog så otäckt. Turligt nog ingen stor trafik så det gick att väja undan. Snart dags för Dig Göte att skriva dina reportage på Thai, det behövs! Villgott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg en lastbil med släp som såg ut att ligga och vila sig. Hela ekipaget låg på sidan vid sidan av vägen. Trafikfaror finns det gott om i detta landet. Du som är ofta ute i trafiken ser förstås mycket elände. För min del håller jag mig mest på mindre vägar och slipper de värsta farorna. Om bloggen ska ha en version på thai behöver jag först anlita Bäckströms översättningsbyrå, har lär vara duktig på det polisiära också. Kanske han parallellt kan extraknäcka så eventuella trafikböter kommer i rätta fick. . . öh kassor.

      Radera