02 mars 2015

Final Check OUT Montha Hotel

Check OUT.
Hotellet bakom min lägenhet har sett sina bästa dagar. Och sina sista gäster. Värdparet jag hyr av har köpt fastigheten och ska blåsa ut "hela skiten" för att göra om till standard-lägenheter. Att vara klart till nästa High Season.
Trettio år har hotellet funnits, utan underhåll. Förfallet är tydligt, det enda nytillskottet på senare tid har varit wifi. Sängkläder, kuddar och madrasser verkade inte speciellt fräscha vid utrensningen. Några kraftiga gamla möbler är det enda som nya ägaren tar vara på. Fint gammalt hantverk, med snidade mönster som inte görs nu för tiden. Något som attraherat mig som snickarson (fast själv med tummen mitt i handen).


Det kommer medföra en hel del obekvämt buller och damm, men även intressanta skeenden, som nog inte kommer gå helt obemärkt förbi i bloggen framöver. En följd kanske också blir att kaféet tar time-out. Det är tänkt att väggen i nuvarande kaféet ska öppnas mot blivande entrén. Och ingången till min trappuppgång (och de två ovanför) kommer bli från nya receptionen.

Arkitekten Robert, med tankarna på Montha Hotel i ny skepnad.


 




 
 


Inga fler gäster i nuvarande skick.
Pit . . . "någonting".  1 mars.

 
 
Blivande entré till min trappuppgång.
 
Lokal uppsamlare tar vara på några skärvor.
Gammalt fint hantverk.


Värdparet blickar framåt.

2 kommentarer: