01 mars 2015

Kinesiska Nyårsdagen i Bangkok

"Nyårsdagen" gjorde jag en utflykt med båt till en flytande marknad; promenad på Rachadamnoen Road; tunnelbana och taxi till Future Park och akrobatikshow.

Utanför hotellet var man igång med vardagliga sysslor igen, men alla hade inte sovit ut efter firandet.

En ny Flytande Marknad har skapats på Krung Kasem Klong nära Ratchadamnoen Road. Med gratis transport på kanalen,
avgång nära Hua Lamphong Railway Station. Just nu en försöksperiod, olika bud om den ska bli permanent.























Att det var nära till Rachadamnoen Road visste jag inte förrän jag hamnade där. Promenerade längs den gatan
tills korsningen med Sri Ayuthaya Road för att så småningom åka taxi till ett varuhus och fördriva tiden med en film.
 
 


Om denna byggnad läste jag på när jag kommit hem. https://www.renown-travel.com/palaces/ananta-samakhom.html


Intill ligger ett tempel som verkade populärt, även andra turister hade hittat dit med tuktuk och buss.
Att det var Wat Benchamabophit Dusitvanaram (Marble Tempel) såg jag också först när jag kommit hem och sökt på internet.
















Dagens huvudnummer blev en kinesisk akrobatgrupp. Hade läst om det i Bangkok Post. Åkte tunnelbana till hållplatsen Phahon Yothin Road och frågade efter Future Park som skulle ligga längs den gatan. "Bäst att ta taxi", sa några ungdomar. Att det var sååå långt från tunnelbanan hade jag inte föreställt mig. Taxiresan kostade 200 baht och för det kommer man väldigt långt i Bangkok. Färden på Motorway gick förbi Don Muang Airport som ligger ungefär halvvägs ut till det stora komplexet Future Park.
Efter varje skutt och kullerbytta landade de på stadiga fötter, om och om igen.







 

4 kommentarer:

  1. Kan tänka mig att det var mindre trångt än inne i Chinatown dagen innan. Fina akrobatbilder!

    SvaraRadera
  2. Kanonbra! Du är helt klart en av norra Thailands allra främsta skandinaviska fotografer! Är de vita klätterflickorna i själva verket samma tjejer som de röda cykelbrudarna? Ett imponerande sötnosgäng! Undrar om de kan laga riktig mat? Villgott

    SvaraRadera
    Svar
    1. De hade i alla fall skålar och tallrikar i sin repertoar.
      Kanonbra akrobatbilder kan vem som helst ta enligt deras gamla slogan: Kan nå'n kan Canon.

      Radera
  3. Tycker som Villgott - kanonbra bilder! Fast min favorit är barnet som sover på restaurangen. Väldigt fint kort! Walter

    SvaraRadera