08 mars 2015

Cykling på militära vägar till Beatles-restaurang

Ivar och jag var länge diskuterat att hitta en genväg till Mae Rim och Mae Sa Valley för att slippa tungt trafikerade Highway 107. För ett tag sedan fick Ivar ett tips om en skogs- eller djungelväg som han förgäves undersökte. Då kom jag på att förra året cyklade söndagsklubben igenom ett militärområde. Några år tidigare cyklade gruppen också in i detta område för att komma ut ganska långt upp på Samoengvägen.
Idag testade jag på egen hand en kombination av dessa tidigare cykelturer. Sorry Ivar att det inte blev av innan du åkte på "semestern", men jag ville gärna pröva innan min utflykt och innan regnperioden gör grusvägen från sjön mindre lättframkomlig.
 

DET KÄNDES LITE OVISST om jag skulle komma igenom eller bli "fångad". Men den enda hotet under den krångliga cyklingen genom baracker och övningsfält var en hund som skällande jagade efter en kort stund.

Att hitta rätt i mängden av stigar i början var också svårt. Efter lite felkörningar kom jag in på rätt spår, det förstod jag vid åsynen av soldater som tränade på att bygga skyddsvärn i bushen. På denna grusväg mötte jag också tre civila thai på mountainbike. Från asfaltvägen sedan kände jag igen en sjö och senare en lång raksträcka. Sista delen fram till en lokalväg strax innan Sala Kafé var krångligare men varken bilister, arbetande soldater eller vakten vid ut/infarten reagerade över min framfart.


Sjön i militärområdet, som det såg ut en augustidag på Car Free Day förra året.
I dag var luften fylls av den ohälsosamma röken från svedje- och risfältsbränningar. På denna sjö har det också varit tävlingar med vattenscooter.
 
Asfaltsväg i sikte.


Innan sjön Huay Tung Tao, varifrån genvägen till Mae Sa Valley går in i skogen, såg jag att det görs en förmodad cykelväg parallellt med Canal Road. Mycket glädjande. Den ser ut att starta vid nya Convention Center och gå ända till avfarten till sjön. Att det skulle behövas en kupp(makare) till det får man bara svälja. Flera cykelstråk planeras runt om i landet. Återstår för myndigheterna att propagera för - och övervaka/efterleva - bättre trafikvett hos bilister.

Svensk inblandning i nytt cykelvänligt stråk.

Ännu inte asfalt, men planerat ända fram till avfarten Huay Tung Tao.

Efter militära vägarna på en lokalväg sneddade jag höger ut till Samoengvägen och följde den österut och fick syn på en skylt med Beatles!
Svängde in och upptäckte ett mysigt ställe. Givetvis med Beatles musik.




Beatlarna har var sin matplats. De kommer på besök som matgäster ibland "in my Dreams", sa ägaren


Det finns några stora tempel-diggare bland bloggbesökarna, så här är dagens bidrag - för blommornas skull.


















Även nära sluttampen på väg tillbaka på andra sidan floden görs en fortsättning på den cykelvänliga, trafikfria lokalvägen.

3 kommentarer:

  1. Helt otroligt vilken förmåga du har att "sniffa" dig fram till intressanta caféer ute i spenaten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förutom några favoriter är det kul med omväxling. Trevlig snubbe som har stället. Om/när vårat cykelgäng kommer dit samlat ska vi be honom dra några låtar på en av hans 4 gitarrer.

      Radera
  2. Stora likheter med vägarna runt Inle Lake....du skulle absolut trivas där. Fikabröd har de got om där också ;)

    SvaraRadera