27 mars 2015

Hua Hin - Prachuap Khirikhan på rekordtid

I fornstora da'r cyklade jag den 120 km-sträckan på en dag. I år höll jag på tre dagar, rekordlång tid. Och det berodde inte alls på förkylningen som flög på mig lagom till utflykten.
Nej, det bara känns så mycket behagligare att ta det lugnt. Ha tid att stanna till längs vägen och utforska omgivningarna vid byarna där jag övernattade.
De små, så gott som trafikfria, vägarna längs kusten har också så mycket att ge. I form av natur och folkliv.

Efter första stoppet i Pak Nam Pran (förra inlägget) blev det ungefär samma avstånd, 27 km, till nästa övernattning i Sam Roi Yod beach.
Från den beachen är det nära till en nationalpark med samma namn, vilket betyder trehundra toppar. Ett magnifikt bergsmassiv med spetsiga bergstoppar. Där finns också vilda elefanter, mycket fågelliv och vattendrag som man kan bese med båtfärd. Har det på listan till kommande besök. Den avslutande sträckan till Prachuap Khirikhan blev "hela" 70 km. Lite slak, på grund av förkylningen, kom jag dit vid halvfemtiden. Och fick rum på favvostället Prachuap Beach Hotel, vilken inte var alldeles självklart, i staden pågår en stor festival. Men efter återbud blev rum lediga så jag bor där åtminstone till måndag.

Ut från Pak Nam Pran fick jag göra en kort avstickare från kustvägen pga lerigt vägbygge.
Snart tillbaka till kusten blev det här en te-paus.
Samma ställe. Annan vinkel.
Samma ställe. Hundar skällde. De hade fått syn på en varan, som de dödade men lät ligga oäten.
Frukost, müsli, yoghurt och frukt. Vid norgonavfärden från Sam Roi Yod.
Efter 8 km lyckades jag komma i skydd för ett häftigt skyfall. Husägaren kom ut med en bekväm vilstol.
Bergstoppar Sam Roi Yod National Park.
Samma område. Flacka områden mellan bergen, med räkodlingar och långa raksträckor.
Te och Brownie vid en lyxig Resort, Kui Buri beach.



FRAMME. Två km kvar till hotellet.

Tillbakablickar.

"Alla" vill hjälpa till med fiskenät-trasslet.

En liten kille klängde som en apa på morfar eller farfars rygg. Hela familjen skalade kokosnötter. Jag fick provsmaka.

3 kommentarer:

  1. Sam Roi Yod är jag också sugen på att besöka. Har sett vyn på din bild från tågfönstret ett par gånger.
    Nu är jag dock hemma i Gävle och här slår snöslasket mot fönstret.
    Ha det gott!
    /Lung Nok

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jasså det finns platser i Thailand du inte har besökt?!?

      Radera
    2. 555.... Det finns fortfarande massor!
      /Lung Nok

      Radera