10 oktober 2015

Vattenfall och skyfall

Chiang Rai har marknad med Walking Street på lördagar. Svarta moln tornade upp sig, men efter en liten skur höll det upp. Då gick jag till marknaden. Hann precis fram och tog skydd i ett massagetält. Då vräkte regnet ner. Halvtimman massage blev till en timma. Efter en styrketår gick jag tillbaka till mitt boende i Guesthouse, vadande i vatten i fortsatt regn. Massagedamerna höll med om att det var mer som namtok än fontok (alltså mer som vattenfall än skyfall).
Uppdatering: Mellan kl 7-10 lördagskvällen kom det 50 mm regn!
 

Svårtillgängligt vattenfall, cirka 20 km från Chiang Rai.
För andra eftermiddagen i rad regnade det kraftigt. I går åkte jag till ett "riktigt" vattenfall, som sedan förföljde mig ända till rummet. På vägar i delvis uselt dåligt skick. När skyfallen två gånger nästan blev till vattenfall tog jag skydd under tak. Första stoppet blev riktigt intressant. Ungdomar hade ett "gatukök" med grillkorv, chips och lite drycker. Köpte två korvar á 5 baht styck, och fick en värmande snaps av en ung åldersman.


Grillmästaren.



"Det bästa man har sätter man på bordet."




Bartender.
Det lättade tillfälligt.
Då passade några på att gå hem. Hej då!

Vid nästa kraftiga skyfall undrade jag om jag hamnat hos en thaikurs. Kaj kai gaj. Men det var i själva verket försäljning av ägg och kyckling.
Gratis språkövning.

2 kommentarer:

  1. Gudomlig bergsbild och fina regnbilder! Och kul bilder på småbuset. Får väl även bli en tapperhetsmedalj för "vattenfallsutfärder" på MC. Nu är det svalt och skönt i Chiang Mai, bara 22. Underbart att kunna använda en tröja;) Glöm inte att kasta ett öga på bensinmätaren då och då.
    Fridens från Stor-Gotte

    SvaraRadera
  2. Har till och med fyllt på olja !

    SvaraRadera