10 januari 2023

Thai-mästerskap ungdom - många sporter.

Härligt att se alla dessa glada ungdomar, som tävlar i en mängd olika sporter under en veckas tid med avslutning den 14 januari.

Det pågår Thailändska mästerskap för ungdomar upp till 18 års ålder. Med centrum vid Chiang Mais idrottsgymnasium, som ligger i anslutning till Municipal Stadium, Chang Puak. Några sporter också på 700 years Stadium. Deltagare från alla landets provinser. Från Yala och Satun i söder, Isaan-provinserna i öster, Chiang Rai i norr och Mae Hong Son i nordväst.

Några sporter, som vissa kampsporter, är specifika för denna delen av Asien men de flesta är allmänt kända.

 

Här ett bildsvep.

Uppvärmning inför deras framträdande.
Denna grenen var enbart uppvisning men häftigt att se.

 

Innan action inför domare, ritualer liknande som thaiboxare gör.




Fotbollslag från Phang Nga representerades av laget från muslimska ön Paynee,
till stora delar byggd på stolpar, så även en egen fotbollsplan!
 

Bild från Internet.


Väntar att spela sin Wolleybollmatch.


Här gäller snabbast fram i vatten.

Dessa fotbollsgrabbarna däremot kylde ner benen i isvatten - i hela tio (10) minuter!


Sjukhuspersonal och flera ambulanser nära till hands.




Några idrotts-skolor har sina egna bussar.

 



Målkorg högt upp i luften. En variant av Sepak Takraw.



Friidrott också förstås. 3.70 meter blev hennes segerhöjd, rev sedan knappt på 3.80.
Om jag uppfattade rätt så var segerhoppet mästerskapsrekord. Duktig tjej från Bangkok.


Att jag fick reda på tävlingarna berodde på att några grindar var öppna intill "kanot-templet" och jag såg något i ögonvrån. Då jag cyklade in, detta var förra veckan, fick jag vid förfrågan en svag uppfattning att det skulle bli kanottävlingar i Huay Tueng Tao kommande söndag.

Åkte dit i söndags, men todd-tävlingarna skedde en annan dag - som jag missade. På väg dit hade jag dock sett en busslast med ungdomar in mot 700 Stadium. På hemväg åkte jag in dit och fick reda på omfattningen.



 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar