01 maj 2011

Studie- och cykelutflykt. Mae Ngad Dam - Phrao - Chiang Mai.

Det blev inte så mycket cyklande under resan till södra Thailand. Jag tog igen lite av det nu i helgen. Det blev en repris av en 3-dagars tur från förra året. Fast nu andra hållet och lite modifierat. Samtidigt hade jag med studiemateriel i form av ett häfte; läsa och skriva Thai. För att repetera lite inför en tre veckors fortsättningskurs. Det blev inte så mycket läst som jag hade hoppats men desto mer cykling. 60, 65 respektive 122 km.

Perfekt väder.
Regnperioden har kommit tidigt i år och förgyller tillvaron när man cyklar. Första dagen tog jag skydd för en häftig skur, annars var det bara lätt regn, blandat med sol men mest mulet.
Tredje dagen, 1 maj, kom det knappt en solstråle - förutom jag som sken som en sol i detta perfekta cykelväder. Det var rejält kuperat de första 40 km men vädret fick mig ändå att skippa tänkta övernattningen i Chiang Dao och klämma hela vägen hem. Kroppen kändes bra, gott med tanke på kommande cykling i Alpländer.

Övernattningar.
Eakachai House Boat. Med hopptorn, kajaker och bra restaurang.

Första dagen kom jag ånyo till Mae Ngad Dam och denna gången kunde jag bo på vad jag tror är det trevligaste stället, Eakachai . Nästa stopp i Phrao, där jag hade hoppats bo vid Doi Farang Bungalow (som har swimmingpool). Jag tog en capuccino vid ett café och frågade de tre tjejerna där. De kollade på internet, slog numret och gav mig telefonen. Men där var fullbokat sa en engelsktalande kvinna, som var vänlig nog att tipsa om ett annat ställe, Lankoon Mountain View House. Nybyggda, fräcka hus med vidunderlig utsikt. Plåtat i skymning. Tänkte ta bättre foto i gryningen, men då var det helgrått (en liten natckdel med låga regntyngda moln är att utsikten reduceras).


På väg till Phrao. Här nerför, men det var mycket uppför också!!!



Panorama utsikt från boendet i Phrao. I mulen skymning.  Klicka på bilderna, speciellt denna, för större storlek.




Frukost Eakachai; skinkomelett och apelsinjuice.


Frukost Phrao; rissoppa med kokt kött och kaffe.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar