28 december 2011

Festival vid Helvetesparken

Entrén där skelett hälsar välkommen.
I tre dagar, 25-27 december, har det pågått en festival vid parken med de groteska varnande statyerna. Parken ligger vid ett tempel nära Mae Cho (även stavat Mae Jo), intill ett skolområde. Jag kom det i tisdags då festligheterna klingat av. Men kunde konstatera att parken är nära färdigställd. Och som jag tyder inskriptionen vid ingången så har den fått beteckningen National Park. Statyerna är riktiga konstverk och en del stationer har fått ljudanläggning; med inmatning av 10-baht mynt sätter ett ångersfyllt jämmerljud igång, accompanjerat av demonernas råa skratt. Som kontrast till skräckstatyerna finns statyer med predikan om den rätta vägen och även statyer som visar paradiset.
Tidigare inlägg:  http://goteilos.blogspot.com/2011/02/groteska-varnande-symboliska-statyer.html   och http://goteilos.blogspot.com/2011/09/helvetesparkens-tillskott.html


Staket från lokalväg, med blandning av dödskallar, buddhabilder och miniatyrtempel eller kanske är det andehus?

Undrar vad en (oskyldig) cyklist kan råka ut för. Planschen har inget med statyerna intill att göra. Men det vore intressant med översättning, någon?


Mc-olyckor är vanliga, ta lärdom.

Tjuvar plågas. Här la jag in en 10-bath mynt och hörde jämmer i en minut.
Barn och familjer vandrade bekymmerslöst bland läror och de groteska statyerna.

3 kommentarer:

  1. Ser verkligen groteskt ut

    SvaraRadera
  2. Var ligger denna park mer exakt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maila mig, så kan jag ge närmare beskrivning.

      Radera